Framme i Khao Lak

Vi kom fram til Khao Lak i går ettermiddag – og rakk akkurat både et bad i havet OG den nydelige solnedgangen over Andamanhavet.

Her ser vi rett over til India – hvis vi hadde kunnet se så langt;)

Reisa gikk fint – og omtrent problemfritt. Vi hadde bestilt transport fra hotellet tidsnok til å rekke flyet kl 1150, og de insisterte på at vi burde dra kl 08 (18 km!!). Men vi gjorde som de sa – og kom til flyplassen 3,5 timer før flyavgang… Denne gangen tok bilturen bare 30 min.

Vi stod opp tidlig og rakk å spise mye av den hode frokosten på hotellet. Ved frokosten er det også det vi vil kalle «middagsretter».

Så ble Thaiair (Smile) en time forsinka, og dermed ble ventetida på flyplassen 4,5 timer…

Ombord – og happy for det – en time forsinka.

Litt mer irriterende ble det da vi kom til Phuket, for der var ikke den forhåndsbestilte transporten klar. Heldigvis hadde jeg printet ut voucheren og fant transportøren (som ventet på noen andre). Men han kunne vise meg en Mail det «noen» hadde avbestilt transport til oss.

På vei inn i taxi’n

Men det ordnet seg. Vi «kjøpte» taxi der – og endte med å betale halvparten av det vi hadde avtalt å betale for hotelltransporten. Det er en veldig elegant måte du bestiller taxi på på flyplassen i Phuket, for der er det noen inne i ankomsthallen som både ordner bil og tar i mot betaling og med fast pris. Vi betalte bare 1800 Baht (Nkr 680) for de 8-9 mila ned til Khao Lak – og fikk en 7-seter aleine;)

Her er vi – på vestkysten av Thailand – og sør for Bangkok.

På veien nordover fra flyplassen var det fin vei og mye å se langs veien. Jeg sammenlikner hele tiden med Zanzibar, der vi var i fjor på disse tider, for der var veiene knapt framkommelige. Her kjørte vi på asfalt og fine veier hele strekningen og svært lite trafikk.

Disse to her passerte vi på vei til Khao Lak.

Men det som slår oss, og særlig i Bangkok, er kontrastene mellom de ulike framkomstmidlene. I Bangkok så vi de lekreste og nyeste bilene – sammen med de mest bulkete, gamle pick-up’ene fulle av folk på lasteplanet! Og så mange mopeder med to på – uten hjelm! Og gjerne med et barn foran eller mellom to voksne…

Dette bildet tok jeg i Bangkok og er temmelig beskrivende.

Men nå er vi altså på Beyond Resort i Khao Lak og skal nyte dagen. Skriver nok mer om det i morgen.