Håper ikke vinteren kommer en runde til

Når vårsola er der, er det fristende å plante litt. Gartnerrådene går vel ut på å ikke plante ut noe særlig før etter 17.mai, men hvem kan vente sååå lenge? Ikke jeg vaffal.

Stemorene på hytta kommer år etter år

Men gjennom et langt «planteliv» har jeg selvsagt erfart at nattefrosten kom likevel, og knopper eller stiklinger gikk dukken. Men i dag snakker vi 1.mai og i går planta jeg ut grønnkål og satte spanske margueritter i potter. Så får vi se om det går.

Etter et par uker med forkjølelse og null energi fristet det endelig med litt »arbeid».

Grønnkålen prøvde jeg første gang i fjor, og det ble suksess. De kan du jo høste langt utover. Riktignok fant rådyra fram til grønnkålen i fjor og begynte å forsyne seg, men det var heldigvis langt uti sesongen. Jeg er likevel spent på om de kommer tilbake i år (på hytta).

To firkanta «beger» med grønnkål ga ca 23 planter i hver pallekarm

Hjemme begynner det også å spire i pottene, og det er gøy. Her handler det om å ha is i magen til ganske langt uti mai, for å gi alle vekstene en sjanse til å vise seg. Altfor mange ganger har jeg vært altfor utålmodig – og kjøpt nytt før de gamle har fått mulighet til å vokse. Det er både dumt – og dyrt. Ikke minst gjelder dette hortensiane – som bruker lang tid på å bestemme seg for om de vil komme – og lang tid på å vokse seg grønne og kanskje etter hvert få blomster. Da må man ta et valg om man vil la de få den tida – eller om man vil kjøpe en ny, fullt utvokst hortensia. De er jo fine da – og jeg pleier å kjøpe (minst) en ny hvert år – men spare på de gamle og ta dem feks med på hytta.

Denne hortensiaen fra i fjor får en ny sjanse hos meg i år

Jeg syns også det er gøy med den fine grønne bregna jeg har tatt med meg hjem fra vegkanten på hytta og plantet i ei potte hjemme. Den kommer fin og grønn hvert år og er noe av det jeg setter mest pris på på terrassen tidlig vår. Tror det har med den fine grønnfargen å gjøre.

Nydelig grønnfarge

 I uka som har gått har mye handlet om 6-åringen som hadde bursdag. 

Det ble myyye kaker på finingen…

Det har både vært voksenbursdag og barnebursdag – og mormor og bestefar var så heldige å få «passe» lillesøster mens barnebursdagen pågikk. Det er ikke så ofte vi er sammen med henne aleine, så det var kos.

Vi måtte selvsagt ta en tur på kafe

I går var det overraskelsesselskap for min Mellomsøster som snart fyller 60 år. Datteren hadde ønske om å overraske mor med å invitere alle «jentene» i familien til en «førbursdag» på en av restaurantene i by`n. Det ble en kjempekoselig kveld – og i den forbindelse må jeg legge ut et bilde av kaken tantungen min hadde fått bestilt fra #Grannyskaker. Oppdraget hadde vært å lage noe med en robåt, fordi søstra mi er så glad i å ro på ælva og har kjøpt seg egen robåt til det formålet. 
Kaka ble bare kjempekul – og var i tillegg kjempegod! Fire lag glutenfri sjokoladekake!
 

Kul kake

Ellers satser jeg på en uke der jeg skal bli kvitt resten av forkjølelsen min og få energien tilbake. Har hangla et par uker nå – men det har jeg skjønt at jeg ikke har vært aleine om. Og det er jo alltid en trøst.

Den fine grassløken på hytta kommer år etter år
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg