Halvveis i ferien på Zanzibar

Som jeg har skrevet før har vi booket 13 netter på Hotel Dongwe Club i Dongwe, på østkysten av Zanzibar. Vi har forresten også lært nå at Zanzibar består av 52 øyer, hvorav kun noen få er bebodd. Totalt bor det kun 1,8 mill mennesker (og ikke 3-4 mill som jeg tror jeg har skrevet før). Tallet skal være oppdatert for bare 2 måneder siden, i følge guiden vi hadde på mandag men  1,8 mill er veldig få!

I går tidlig var «jetty’en» pyntet med blomster helt ut til restauranten ytterst. Må ha vært bryllup der.

Hotell Dongwe er eid og/eller av en italiener som også har hoteller på Sardinia og Secilia. Eierne er her nå og promoterer noe som heter «Multivacanza». Siden vi sliter litt med internett har jeg ikke giddet å prøve å finne ut mer om det. Og som sagt før er det himla mange italienere her – og all info gis på italiensk, Det kjenner jeg er litt irriterende – men vi finner ut av det. Men vi er ofte blitt spurt om vi er polske? Det viser seg at det er en del polakker og tsjekkere som ferierer i dette området. Litt rart, syns vi…

Alle bygningene er bygd på samme vis.

I Dongwe er det flere hoteller og ferieleiligheter og egentlig ikke noe sentrum. Det er riktignok en liten landsby med diverse «butikker» og spisesteder 3-4 km herfra, men det er litt for langt – og farlig å gå – langs veien. Det er ei slette akkurat her, og da kjører bilene og scooterne grisefort. De viker heller, noe jeg fikk erfare en morgen jeg prøvde å løpe der. Etter kl 1830 med en gang sola går ned, blir det dessuten bekmørkt!


Men vi behøver jo egentlig ingen plass – ut over de turene vi har tenkt å dra på. Akkurat rommet eller uteplassen vår, innbyr ikke noe særlig til å oppholde seg ut over å sove der. Men uteområdene her gjør opp for det.

«Bakken» ned til bassenget.

Som seg hør og bør et skikkelig feriehotell, tilbyr de aktiviteter flere ganger om dagen og hver kveld. I går var det feks «African night», hvor middagen kun inneholdt afrikanske retter og underholdningen på kvelden var noen fantastiske, akrobatiske dansere!

På området får små apekatter (og store firfisler) gå løse. Ganske sjarmerende, faktisk. I går hoppet et par av spekattene inn i matsalen;) De ble nok jaget ut.

Fornøyd apekatt på bordet inne.

Også er det stranda og «jetty’en», da. Det er bare postkort fra enden til annen.

Det et fascinerende å følge tidevannet, som varierer med flere meter. Når det er lavt tidevann kan man gå tørrskodd langt ut over, og da ser vi de innfødte gå med bøtter og plukke «et eller annet» som har blitt liggende i dagen. Kanskje fisk?

Hver morgen har tidevannet trukket seg it – og stranda ser helt annerledes ut. Alle båtene ligger tørrskodd hele formiddagen, ser det ut til.

De neste dagene skal vi mest sannsynlig bare slappe av her på hotellet. Vi skulle egentlig vært på en ny tur i dag, men den fikk vi utsatt til lørdag. Magen min slo seg nemlig litt vrang etter lunsjen  i går, og da var jeg redd det vil fortsette ut over dagen i dag. Men det gikk heldigvis over i løpet av kvelden i går. Jeg har jo ikke akkurat vært veldig forsiktig med det jeg spiser.,,,

Kledd for African night i går

Hvis jeg skal komme med et «erfaringstips» til andre som måtte tenke å dra hit, ville jeg nok anbefale å booke to hotell på 14 dager. Da blir man godt kjent flere steder – og da er helt nord i tillegg til øst, der vi er, fornuftige valg. Vestsida av øya kommer du til uansett, for der er flyplassen, Stone Town og Zanzibar by.

Men vi skal nok fint holde ut en uke til på dette stedet;)

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg