Feires det, som feires kan.

Når bestefar har bursdag, må det inviteres til bursdagsfest.  Når bestefar ønsket seg bløtkake, var det lett å innfri – så lenge jeg hadde fri hele dagen og dessuten elsker jeg kremkaker sjøl. Så jeg startet dagen med å bake sukkerbrød basert på en oppskrift jeg har etter min mamma. Da skal sukkerbrødet settes inn i kald ovn. Jeg burde kanskje hatt valgt en kakeform som var en størrelse mindre enn den jeg valgte – for å få kaken enda høyere – men det gikk fint å dele den i to (men hadde ikke gått å dele i tre). Favorittfyllet fra gamle dager, når jeg dreiv og bakte bløtkaker stadig vekk, var vaniljekrem og banan. Så det valgte jeg i dag også – og etter min smugsmaking på fyllet, ble det godt. Bunnen dynket jeg med eplejuice. Til sist ble kaka dekket med masse krem, sjokoladehjerter og kiwi. Det tror jeg mormorungene vil like.

Så bakte jeg kanelsnurrer. De ble ikke så verst, de heller.

Før pynting av bløtkake rakk jeg en times tid på Sats. Det ble 56 minutter delt mellom løping og gåing – 7 km. Jeg synes det er helt perfekt å starte dagen med trening når det ligger til rette for det. Da får jeg både en mentalt og fysisk god start.

Så til et innspill om noe helt annet…

Da jeg stod på mølla hørte jeg litt på debatten på politisk kvarter mellom vår ordfører Robin Kåss og  ei annen fra AP jeg ikke husker navnet på. I tillegg deltok ei med kompetanse fra rusfeltet, skjønte jeg. Forslaget til ny rusreform opptar meg, og jeg er ikke enig i forslagene slik de ligger nå. Jeg håper derfor ikke at disse blir vedtatt til våren når forslagene skal behandles i Stortinget. Jeg er enig i at politiet ikke skal ta fra eller straffe de slitne, gamle rusmisbrukerne når de blir tatt med  brukerdoser. –  Men ungdommen, derimot, mener jeg ikke skal slippe unna med brukerdoser som er nevnt i forslaget – uten straff som riset bak speilet. De bør fortsatt få tilbud om ruskontrakter som alternativ til straff, slik det gjøres i dag. Jeg har heller ikke tro på at hjelpeapparatet står klare til å ta samtaler med all ungdom som blir tatt med narkotika, slik det nye forslaget innebærer. Så da jeg hørte på debatten idag, ble jeg derfor litt glad for å høre at AP er delt. Tror forslaget er avhengig av et samlet AP for å bli vedtatt.
 

Bursdagsfeiringa til bestefar ble fin – med de nærmeste rundt bordet. Det er litt viktig å bruke de anledningene vi har til både å feire og til å samles, tenker jeg. Enden på kvelden var at vi endte opp med begge mormorungene på overnatting. Mannen må dra tidlig av gårde i morgen, så det blir min oppgave å kjøre ungene i barnehagen. Da er det stor fordel at mormor har fri hele dagen, for rutina med å få av gårde to unger i bil på morningen, går ikke akkurat av seg sjøl lenger, må innrømmes.

Den eldste mormorungen var ikke helt fornøyd med at han ikke kunne spise selve bløtkaka, men bare fyllet. Han tåler nemlig ikke egg… Han ble derfor rett og slett litt fornærma for at bestefar hadde ønsket seg en kake han ikke kunne spise hele… Men vi stod han av.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg