Hemmelig busstilbud i sommer-Bamble?

For noen dager siden traff Mannen på en stor maxi-taxi på parkeringsplassen som tilhører Ivarsand hytte-og friområde. Han kjente tilfeldigvis sjåføren og spurte om han skulle hente noen? Neida, sa bussjåføren, dette var bussrute mellom Valle og Langesund som gikk 4 ganger pr dag i hele juli måned!

Hva? Bussrute ut hit og til både Rognstranda og Langesund i nord og Breviksstrand, Hafsund mm og Valle – og tilbake igjen! Så bra, tenkte vi – og jeg prøvde å finne ut noe om rutetider og priser.

Men det var ikke lett! Jeg prøvde først Bamble.kommune.no. Der var det en knapp som het «Sommer i Bamble», men der fant jeg bare i info om båttilbudet mellom Langesund og sørover i retning Jomfruland og Valle.

Ivarsand

Kanskje nettbuss.no? Nei, ikke noe der heller. Så skrev jeg inn et spørsmål i Facebook-gruppa «Bamble i dag». Da fikk jeg raskt svar fra 3-4 stykker som viste til info fra nettsida «Visit Bamble» eller «Visit Telemark». Jeg søkte der sjøl, men fikk ikke napp på søket – men da hadde jeg uansett fått i info’n jeg var ute etter – via Facebook.

Ringblomstene blomstrer nå.

Onsdag denne uka tenkte jeg å benytte meg av busstilbudet – og gikk opp til parkeringa i god tid før kl 1820, når bussen skulle gå til Langesund. Jeg skulle på konsert. Bussen/maxi-taxien stod allerede ved bommen ned til Ivarsand, og jeg kunne gå ombord – som eneste passasjer.
Sjåføren av bussen, ei hyggelig dame, kunne faktisk fortelle at jeg var første passasjer fra Ivarsand i år! Hun fortalte også at hun hadde kjørt uten passasjerer fra Langesund til Valle, så jeg var førstemann på i dag. Turen t/R Langesund tok 3 timer, og det var ganske vanlig at hun kjørte tom buss – to runder pr dag.

Er det mulig? Hun fortalte videre at det hendte hun fikk tlf fra folk som lurte på hvorfor denne bussruta var hemmelig? Den er jo helt ypperlig for å ta for å gå deler av kyststien Langesund – Valle, eller feks på konserter, som jeg skulle, eller til ett eller flere av restauranttilbudene vi har i dette området om sommeren.

Det blir mange epler på epletreet på Ivarsand i år

Som mangeårig kommunepolitiker hvor jeg har vært med på å prioritere bevilgninger til små og store prosjekter, syns jeg det er utrolig trist å oppdage noe sånt som dette. Et slikt busstilbud må koste mye penger – og det hører også med til historien at jeg fikk vite av «bussdama» at dette var tredje året med et slikt tilbud!! Hadde kommunen i det minste spandert et fysisk oppslag på de stedene bussen stopper – samt litt info på egen nettside!?

Var en tur hjemom denne uka. Det blomstrer fint på terrassen.

Sjøl har jeg nå markedsført busstilbudet i kanalene jeg har – som feks velforeningen på hytteområdet «mitt», samt at jeg har sendt en mail til Bamble kommune (ingen respons foreløpig…)

Robåten er brukt et par ganger i år;)

Avslutningsvis på denne lange bloggen må jeg forte meg å si at jeg syns busstilbudet er helt genialt  (det tok ca 25 min til Langesund), men det må markedsføres for å forsvare pengebruken!

2 kommentarer
    1. Helt utrolig! Godt jobbet, Bente! Enig, veldig fint tilbud. Håper info kommer på flere steder nå når du har tatt initiativ.😎

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg