«Hvis du havner under bussen, ikke bli liggende!»

«Skaff deg din egen buss – og bli sjåfør».

Spanske marguiritter MÅ jeg bare ha – mange av;)

Jeg hørte på en utrolig bra podcast i dag: «Politi», på en av Thomas Seltzer sine podcaster han kaller «Trygdekontoret». Ligger i nrk-appen. Denne gang hadde Seltzser en utrolig fin samtale med ei dame som hadde jobbet en «mannsalder» i Oslo- politiet.

Jeg skal også da innrømme at jeg ikke deltok i verken i 1.mai-tog eller -arrangement, men rett og slett var på hytta og gjorde det jeg liker aller best: Plante blomster i deilig sommervær – og hørte podcast.

Men tilbake til podcasten: Den virkelig gjorde inntrykk! Jeg hadde aldri hørt om denne «politidama» før: Kim Anne Hiorth – men etter å ha hørt podcasten, kommer jeg nok ikke til å glemme det navnet.

Kim Anne Hjort har jobbet i Oslo-politiet i 31 år, før hun pensjonerte seg i 2021. Hun hadde virkelig sett Oslos mørkeste sider  – og gater – men hadde likevel trua på at det finnes et potensiale i alle.

Verst syns hun det var å møte på barn. Hun fortalte om små barn uten mat, vann eller annen omsorg – i leiligheter med voksne som overhodet ikke var til stede.

Håper på bifftomater…

Mange av disse barna hadde hun også holdt kontakten med seinere i livet, og mange hadde på tross av alt, likevel klart seg.

Agurk – to be;)

Det som var så fint med denne dama og podcasten, var varmen som føltes når hun snakket om jobben sin. – Om det å gjøre en forskjell. -Om det at ofte holder det med EN betydningsfull voksen.

Sukkererter – to be;)

Hun fortalte også at det hendte hun «delte ut» håp, når enkelte mente at alt så svart ut, og de hadde mistet trua på framtida. Hun pleide å si at hun «lånte ut håpet sitt», og hvis de ikke trengte det lenger, måtte de si ifra.

Hun kunne fortelle at hun hadde fått telefon fra en som hadde sagt at nå trengte han ikke å låne håpet hennes lenger, for nå hadde han fått sitt eget. Sånt gjør inntrykk. Syns jeg.

Ganske så fornøyd med «hjørnet mitt» – og 5 nye potter.

Men hør podcasten selv, du;) Den varer bare en time.

Årets første bad på hytta – 1.mai. Fornøyd med det.

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg