Hvis jeg blir litt deppa i dag, kan jeg visst skylde på Jugo

Men deppa blir jeg jo aldri her.

Det er varmt langs den kroatiske kysten nå – men veldig mye vind. Den første kvelden og natten var det ganske kjølig, men så har temperaturen bare steget. Gjennom natten i natt har det vært 22 grader, og i løpet av dagen skal det bli 24-25. Men altså: Det blåser og er meldt liten kuling i ettermiddag.

Da vi spiste middag i havna i går kveld, kommenterte vi det varme været til han som driver restauranten, og han sa: «Det er Jugo». Jeg hadde hørt om «Bura», som er kalde, sterke vinder fra innlandet i retning nordøst, over fjellkjeden ved Adriaterhavet og denne veien. Den vinden er sterk (opp til 220 km/timen) og farlig for seilerfolket. Det værfenomenet kommer oftest om vinteren, men kan også komme på sommeren. Da kan det gå fra 30 grader til16-17 i løpet av noen timer (det har jeg opplevd). Det varer gjerne i 2-3 dager, før det går tilbake til normalen.

Bølgene slår opp på gangveien i den ellers så stille bukta.

Men nå er det altså «Jugo», som er varme, men sterke vinder fra sørøst. Det kommer som oftest med regn, men også sol og ganske disig. er ganske disig. Vinden er ganske konstant og sies å komme fra Sahara og dermed bringe med seg fint sandstøv også.

Det er «ruskut å leggja utpå» i dag.

«Bura» har mer vindkast. Jeg hadde hørt at kroaterne liker godt Bura, men ikke Jugo – og spurte restaurantdriveren om dette. Han bekreftet det: Når det er Bura blir det kaldt og klart, mens når det Jugo, er det lummert, trykkende og varmt. Det liker ikke kroaterne, og de kan bli i litt dårlig humør, bli «nedstemte», få vondt i kroppen eller få hodeverk.

Her slår bølgene opp ved yndlingsrestauranten vår, Punta. Men den er åpen!

Jeg har selvsagt googlet «Jugo» nå, og der finner jeg det som han fortalte oss om Bura og Jugo – og litt til. Det sies til og med at Jugo-vær har blitt brukt til å få redusert straff for en som hadde begått forbrytelsen under slikt vær.

Jeg tok morgenturen min i retning vest i dag – og den veien er det veldig fint!

Jeg vet ikke – men jeg må vel innrømme at jeg tror jeg liker Jugo bedre enn Bura – nettopp pga varmen;) Sånn er det med den saken;)

Yuccapalmen står utsatt til på terrassen.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg