Innholdsrik Oslo-weekend

Mannen og jeg toget inn til Oslo fredag formiddag. Hovedmålet med turen var bryte-VM på Jordal Amfi, men jeg lar meg ikke be to ganger når det handler om en weekend i hovedstaden. 

Jeg – som ikke er i shopping-modus for tida – kunne tenke meg litt kultureopplevelser denne gangen, i tillegg til brytinga. Jeg hadde veldig lyst til å se Mama Mia. De kjørte forestillinger på Folketeateret både fredag, lørdag og søndag – men alt så ut til å være utsolgt. Derfor kjøpte jeg to billetter til Westside Story fredag kveld for å sikre oss noe.

Forestillingen gikk på Chateau Neuf 

Vi hadde ikke sett Westside Story før i noen variant, så det var en gøy forestilling å se – og med en bra og rørende «story». Men jeg syns billettene var i dyreste laget…

Vi bodde på Folketeateret, der Mama Mia gikk, så da vi kom på fredag stakk jeg bortom billettluka og spurte om de nå hadde noen ledige billetter. De hadde EN ledig billett til lørdag kl 15. Den tok jeg. Jeg hadde så lyst til å se den forestillingen, for jeg har sett filmen – og elsket den. 

Hotellet her var helt greit, men litt »mørkt», syns jeg. Vi hadde ikke bodd her før. Frokosten var topp – og et stort pluss er at de serverer gratis «kveldsmat» som vi benyttet oss av på fredag: Taco.

Men først bryting. Vi valgte å gå opp til arenaen, som bare tok en halvtimes tid. Det ble en fin tur gjennom Oslo øst, Grønland og i retning Tøien og Jordal Amfi – med mye å se på underveis. 
 

De har prøvd å «shine opp» murene rundt Oslo kretsfengsel med noen veggfliser.

Da vi kom fram, var kampene allerede i gang, men heldigvis rakk vi å se første kampen til Stig Andre Berge, der han vant. Vi så også den andre som også ble avslutningen på hans brytekarriere. 
 

Det var mye folk både inne på arenaen og utenfor, og det var ordentlig VM-stemning med «øl-telt», storskjermer og matstasjoner. 
 

Kampene gikk parallelt på 4 matter

Jeg var mye på brytestevner før, for da jeg traff Mannen som 19-åring, dreiv han aktivt med bryting. Det ble 8-9 år til med stevner, før han slutta i 1986. Da fikk vi sønnen vår, og livet som familie startet. Det var derfor litt gøy å oppleve et brytestevne igjen. Bryting er en spennende sport, syns jeg, med raske avgjørelser (2 x 3 minutter på matta) – i motsetning til fotball som jeg syns er kjempelangtekkelig….

Berges andre og siste kamp

Jeg spaserte ned til byen igjen og Mama Mia kl 15. – Og for et fyrverkeri av en forestilling! Det var bare kjempegøy fra første til siste minutt! (Den varte totalt i 2 timer 35 min inkl 20 min pause). Plassen jeg hadde fått var på «Øvre orkester venstre», innerst på rad 22. Dette var bakerste rad – og der fant noen raskt på at vi kunne sitte på stolryggen! Det var kjempelurt – og på den måten fikk jeg se hele scenen. Det var dessverre ikke lov til å ta bilder. 
 

Mannen kom ikke ned fra Jordal Amfi før i 19-tida, men vi var begge enige om at det hadde vært en god dag der vi begge hadde fått gjort og sett det vi hadde lyst til.  Da var det ikke så mye «krutt» igjen heller, så da passet det med middag vegg-i-vegg med hotellet:»Grilleriet» og deretter tidlig kveld.

Det ble hyse med fennikel  på meg og biff til Mannen. Nydelige smaker.

I dag valgte vi tidlig hjemreise, men jeg fikk lagt inn en liten tur fra hotellet, opp til Nasjonal, rundt i Vika og opp til slottet. Da sitter jeg mye roligere på toget hjem;

Høst på Karl Johan
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg