Jeg syns det er mer moro å spise god mat – enn å lage den

Akkurat det tenkte jeg på i går da jeg stod og laget middag for n`te gang. Jeg pleier å si at jeg syns hverdagsmaten både er vanskelig å finne på – å kjedelig å lage, men av og til er det kjedelig på helgene også. Best liker jeg å lage store gryter som kan vare flere dager – for da slipper jeg å lage middag hver dag. Jeg hadde håpet jeg skulle føle litt annerledes om matlaging etter at jeg sluttet å jobbe og fikk bedre tid, men foreløpig har ikke den faktoren slått inn. Jeg har nok ikke riktig fokus…
 

Det er noe med lyset…

I går dro vi på hytta, og der hadde jeg med ei lammestek og rotgrønnsaker. Det er jo både enkelt å tilberede og smaker veldig godt. Jeg laget til og med saus – noe jeg sjeldent gjør. Men det er noe med tilberedningen som jeg syns er kjedelig – men måltider liker jeg godt! Jo lengre, jo bedre.

Ovnsstekte rotgrønnsaker og lammestek

Lager ikke Mannen mat, lurer du kanskje på? Sjelden…. Han er veldig lite opptatt av mat og kan gjerne spise noen brødskiver til «middag», mens jeg må ha ordentlig middag hver dag. Da blir det til at jeg lager den.

Men jeg har bestemt meg for å jobbe med å endre fokus og innstillinga til matlaging. Det er jo bare jeg som kan gjøre det! Baking er jeg jo veldig glad i… 
Nok bagatellprat i mitt overflodsliv…. 
Dessuten vet jeg at jeg straks går inn i en periode der jeg ikke behøver å lage noe særlig mat..

Det er ikke alltid så lett å ta bilde av månen, men her syns jeg den speilet seg  fint i vannet bak bålpanna

Det var en fin dag på hytta i går – og enda bedre ser det ut til å bli i dag. Det er noe med lyset om høsten! Dessuten var kvelden magisk. Vi satt ute ved bålpanna til ganske seint. Det er lenge siden sist.

Søndag morgen. Det blir en fin, men muligens litt kald dag

Fortsatt er det grønt og fint, fortsatt er det mange vekster som holder koken. 
 

Ringblomstene som egentlig er ett-årig har jeg klart å lage flerårige ved å stikke frøene nedi jorda i krukka etter hvert som de avblomstrer. Noen ganger kommer det da ei runde to før frosten kommer – som i år. Og likevel ser det ut til at frøene overlever i krukka og setter i gang med blomstring neste vår. I hvert fall har de gjort det de siste 3-4 årene, etter at jeg sådde ringblomstene første gang.

Tustenelliken har mange knopper

Avslutningsvis må jeg legge ved dette herlige bildet jeg fikk av Datter i går kveld. Her har mormorungene tatt tak i diverse gode minner og slått dem sammen – alt på en gang. Dessuten har de fått lørdagsgodteri. Perfekt!

Her er det jul, sommer, 17.mai og bading i skjønn forening

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg