Julemarked i Zagreb – og litt til

Vi hadde bestemt oss for å ta en tur til Supetar i romjula, for å sjekke leiligheten. Vi har ikke noe vaktmester el som holder øye med den.

I Zagreb er det julemarkeder spredt rundt i byen.

Men vi har heldigvis noen fine naboer som bor her hele året. De kunne på et tidspunkt melde at strikken på trekket på Mini’n var sliti, så da var det greit å melde at vi kommer i slutten av desember.

Ett av de utallelige julehusene i Zagreb

I vinterhalvåret er det ikke direktereiser til Split fra Oslo, så vi så på alternativer fra Torp. Ryanair flyr fra Torp til Zagreb hele året (og snart til Dubrovnik!), så vi bestemte oss for den ruta.

Maria og Josef mm befinner seg foran katedralen i Zagreb

I desember – og helt fram til 7.januar – er det julemarkeder rundt omkring i Kroatia. Julemarkedet i Zagreb er kåra til «Europas beste» både i 2016, 17 og 18 – så da tenkte vi at det var fint å legge turen innom Zagreb.

Mannen bestiller varm vin til oss

Som sagt så gjort. Vi fløy fra Torp på fredag 29.12. kl 0855 og landa der 1130. Der tok vi flybuss inn til sentrum – hvor det var nok av folk og liv allerede på formiddagen.

Katedralen i Zagreb restaureres. Stein for stein er tatt ned av de to tårnene og merket.

Zagreb har ca 800.000 innbyggere – men tallet er fra 2018, så mest sannsynlig har det sunket og ikke økt, slik det gjør i hele Kroatia, dessverre. Men det er en flott by – og hovedstaden i Kroatia kun fra 1991, etter oppløsningen av Jugoslavia.

Her ses tårnene som er under restaurering.

Fra Zagreb til Split går det fly 3 ganger pr dag (og buss og tog), og vi bestilte siste fly kl 2110. Da ville vi ha god tid i Zagreb – og god tid både til å ta flybussen inn til havna i Split  og siste ferje ut til øya kl 2359.

Julemarked på dagtid også

Men det ble ikke akkurat sånn, for da vi kom ut til flyplassen i Zagreb og satt klare i gaten, kom det opp melding på tavla om at flyet var forsinka. Ny avgang kl 2245.

Den største julekransen

Med avgang kl 2245 ville vi ikke rekke siste ferje.. Så vi bestilte da hotell i Split og forberedte oss på ferje over til øya i dag tidlig (lørdag).

Da vi kom til sentrum i Zagreb i går, var det deilig å kunne ta et glass ute.

Men så kom flyet og passasjerene raskt ombord.  Flyturen tok 40 min, Mannen bestilte raskt en Ubertaxi – og plutselig var vi i havna i Split – 2 min før ferja gikk!

Julemarked i Zagreb

Så nå er vi i Supetar og har tenkt å bli noen dager. Her er det meldt greit vintervær med lite vind, 14-15 grader, litt sol og litt regn.

Framme i Supetar etter midnatt lørdag 30.12.

Egentlig frister det vel å bli noen flere dager enn vi har tenkt – siden værmeldinga hjemme melder om 20 minus og en meters snø.

Joggetur i dag – herlig!

Vi får se…

Det er jul i Supetar også:)
2 kommentarer
    1. Så fin blogg! Har ikke lest blogger på årevis. Satt nå her på morgenen med kaffekoppen min og tenkte at det må da finnes blogger av godt voksne, noen som er på tur inn i pensjonistlivet. Har, som deg, vært rektor i mange år. For ett og et halvt år siden ble skolen “min” nedlagt, noe som resulterte i ny rektorjobb i en skole med i overkant lang arbeidsveg. Nå er jeg, etter nesten 20 år, tilbake til ren undervisningsstilling, samtidig som jeg er inne i mitt 63. år. Spennende og utfordrende, men her og nå riktig valg for meg. Drømmer om mer enn 10-14 dager i strekk i et varmere land med tidlige morgenen med joggesko og late ettermiddager. Har sett på bildene dine fra Gran Canaria og tror jeg har tråkka omtrent de samme stiene som deg mange ganger de siste 20 årene, samtidig som jeg også setter pris på den norske vinteren.

      1. Takk for hyggelig kommentar – og så artig! Jeg hadde nok også fortsatt i skoleverket, hvis jeg hadde kunnet redusere litt etter 62. Men som rektor må du jo jobbe 100%, og da ble valget enkelt – for meg. Jeg må innrømme at jeg innimellom nok har savnet jobben – og det å være «til nytte» for noen. Men gleden over å disponere tida mi som jeg vil, overskygger «ulempene» (i den grad de finnes;) Så du kan bare glede deg! Når vi drar hjem fra Brac på torsdag, er det bare to uker til vi legger kursen mot GC igjen – og hele 5 uker med turer i fjellene…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg