Kanskje er det greit hvis nordmenn blir litt mere strømbevisste?

Nå kommer jeg sikkert til å banne I kjerka, men det slår meg altså i denne tida når vi stadig får høre om høyere strømpriser, at det kan være greit at nordmenn blir litt mere bevisst eget strømbruk.

En nydelig dag langs ælva – og rundt ved Porselen

Det er sikkert flere enn meg som har vært på besøk i andre land «vi godt kan sammenlikne oss med« – og lagt merke til at de er langt mer forsiktig med strømbruken enn oss. Da legger vi gjerne merke til både mørklagte gater og mørklagte butikkvinduer. Vi er vant til at alt lys er på hele tida – og er raske til å klage dersom feks en veistubb ikke har gatelys.

Ælvepromenaden på Vessia – med skulpturen «Vase»

Sjøl tenker jeg på den gangen for «hundre år siden» da jeg var språkreiselærer i sommerbyer i England. Da hadde jeg gjerne ansvar for en gruppe ungdom i 15-17-årsalderen som bodde hos engelske familier og gikk på engelsk-kurs om dagen. Det jeg husker godt fra den gangen var at mange av vertsfamiliene ga uttrykk for stor frustrasjon over de norske ungdommene – som ville dusje hver dag (eller flere ganger om dagen) og aldri husket å slå av lys da de gikk ut.

Fra brua – mot sør. En nydelig mandag 20.desember.

Ungdommene på sin side kom gjerne til oss og klaget over «gjerrige« familier. Dette var de ikke vant til. -Ikke dusje hver dag? Vår jobb ble å forklare hvorfor det var sånn, at familiene faktisk ikke hadde råd til så høy strømbruk som de var vant til hjemme. Det var ikke den enkleste jobben, kan du si…

Siden jeg altså tenker at vi nordmenn er litt godt vant når det gjelder «lys og varme», tenker jeg samtidig det kan være bra hvis vi nå blir litt nøyere både med å slå av lys, senke litt varme, dusje litt kortere – og faktisk følge litt med på strømbruken. 
Vi har ingen uendelig tilgang til naturressursene som gir oss strøm. 
 

Denne her fulgte etter meg i dag. Måtte rett og slett «riste han av meg», så den ikke skulle havne ut på bilvei.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg