Kom til Split i går og traff på årets største festdag – 7.mai

Jeg landa i Split kl 10 i går og tok flybussen til havna, som jeg pleier. Da jeg kom dit hadde jeg litt tid til ferja skulle gå, så jeg gikk i retning Riva`n (hadde planer om en liten tur på Zara).

Disse spurte jeg pent om å få ta bilde av. De hadde på seg Split-drakt, sa de.

Men da jeg nærmet meg Riva`n så jeg at der var det veeldig mye folk og lyd. Jeg så også et stort stillase, der det stod en kar og filmet. Ut fra høyttalere kom det lyd som fra en gudstjeneste – med tale og sang. Var det fra kirken eller katedralen? 
 

Veldig mye folk på Riva’n

Jeg prøvde å gå i retning Zara, men det var vanskelig å forsere menneskemassen. Det var tusenvis! Og mange var kledd i festdrakter? Og hele veien var det salgsboder. Ved enden av Riva`n var det rigget en stor utendørsscene der det foregikk en gudstjeneste. Det var denne som hørtes over det hele.

De to damene i festdrakter fikk ikke gå i fred

Jeg kom meg til slutt bort til gågata som går fra havna og opp til Zara, men da var jeg bare blitt kjempenysgjerrig på hva dette egentlig var. Etter en kort tur på Zara (og 0 kjøp) gikk jeg til Rådhusplassen («folkets plass») og tok en lunsj. Der spurte jeg kelneren om de feiret noe i dag? Han pekte på katedralen ved Diokletian-palasset der det hang et kroatisk flagg og så de feiret St Domnius eller St Duje som regnes som grunnleggeren av katedralen i Split. St Duje ble halshugget i år 304 E Kristus og ligger i et mausoleum ved Diokletian-palasset. Jeg måtte selvsagt Google «Saint Duje» og har funnet ut at han ble halshogget av keiser Diocletian sammen med sju andre kristne – fordi de hadde prøvd å kristne Dalmatia. De blir nå sett på som martyrer, og 7.mai er Saint Dujes fødselsdag. Den feires stort hvert år.

Katedral-tårnet sett fra «Folkets plass» (Rådhusplassen).

Så hvert år feires 7.mai med stor festivitas, og jeg leser at det er den største feiringa de har i Split gjennom året. Det er gjerne en fridag, de har stort opptog gjennom byen og skoler er stengt (men butikker er altså åpne). Feiringa foregår hele dagen og avsluttes med fyrverkeri – som jeg kunne fint hatt sett fra leiligheten på Brac (hvis jeg ikke hadde lagt meg kl 21).

Det var flere boder med trearbeider 
Her selges «gammeldagse» fine treleker

Siden jeg var her i Supetar for to uker siden, har sommeren virkelig inntatt øya. Det er godt over 20 grader i lufta og tempen i vannet nærmer seg 20 (målte 19 i dag). Så nå har jeg tenkt å kose meg her en hel uke. 

Supetar
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg