Langsom tid i Kroatia

Jeg syns det er fint å ha tid helt for meg selv. Innimellom. Det er jeg vant til å ha – og særlig nå, det siste året, når verken jeg eller Mannen har vært på jobb, har det vært nødvendig å opprettholde litt egentid. 

Markedet i Split 

Nå har jeg vært hele 8 dager aleine i leiligheten vår i Supetar. Noen lurer på hvordan jeg får tida til å gå – men det er sjeldent noe problem. Det er de små tingene som til sammen utgjør dagen – og på slutten av dagen er jeg alltid enig med meg selv om at det har vært en fin dag.

Mest grønnsaker, frukt og blomster på markedet i dag – men også klær, ost og skinker

Særlig Mannen syns det er litt rart at jeg ikke kjeder meg aleine. «Det hadde jeg gjort», sier han – og mener vel at det burde jeg også gjøre. «I hvert fall en hel uke», kan han føye til da. Men det går altså helt fint.

Her kan jeg sitte lenge

Jeg har jo skrevet litt før om hva jeg «driver med» – og det er vel strengt tatt ikke så mye – men bare det å leve litt langsomt og ha god tid er en god følelse. Feks syns jeg det er helt nydelig å sitte på en kafe nedi havna – gjerne med et glass vin – og bare se på folkene som går forbi. Jeg syns det er spennende hver gang Jadro`n kommer inn fra Split med en ny ladning gjester (eller helst fastboende nå, da) – og samtidig se på dem som har kurs for båten og fastlandet. Hvor skal de hen tro? Skal de til «utlandet», de som triller forbi med en koffert? Neppe….. Svært få kroatere reiser ut av landet – i hvert fall på ferie.

Alltid nydelig ved havet

I går da jeg var på vei hjem fra havna, gikk jeg bort på ferjekontoret for å kjøpe billett inn til Split til i dag. Jeg kan kjøpe den på nett, men jeg liker å ta turen bortom ferjekontoret. Der borte ligger det et par slitne kafeer jeg aldri har vært inne på – men da jeg så dette skiltet som en av dem hadde satt uti gata, måtte jeg bare ta bilde. 
Alle er vi opptatt av det samme: «Stop the war».

I dag hadde jeg svært god tid i Split før jeg skulle på flyet til Zagreb (og så Sandefjord) kl 1250. Som jeg har skrevet før, går det færre ferjer til og fra Split i vintersesongen – så av og til må vi påregne litt ventetid. Jeg var derfor i Split før kl 09.

Ved parken nord for bymuren

 Men jeg er veldig glad i Split og nyter å gå rundt der og se på livet. I dag gikk jeg først rundt Riva`n og gamlebyen – og deretter rundt ved parken i utkanten. Der foregår det mye gjennom sesongen, men nå var det stille der. Før har jeg hatt inntrykk av at den parken er litt sliten, men ikke i dag.

Så gikk jeg bortover mot havna igjen, og det jeg kaller den «kommunale stranda» som ligger like ved sentrum, havna og togstasjonen. Der var det bare nydelig.

Rundt denne stranda er det mange gamle bygg – men også noe nytt og «moderne».

Det var lenge mellom flybussene i dag – men jeg kjøpte meg en billett med en annen buss som skulle stoppe i Trogir (som skulle til Zadar). Egentlig hadde bussjåføren lovet å sette meg av i gangavstand fra flyplassen, men jeg tror han glemte det og tok meg med til Trogir. 
 

Brac ligger der ute

Men i Trogir stod buss via flyplassen og tilbake til Split klar. Flyplassen ligger bare 5 km fra Trogir, så da var null problem. Og til sammen kostet bussene meg 40 kuna (ca 55 Nkr).
 

På vei ut til bystranda passerer jeg togstasjonen. Jeg har til gode å se tog der, men i følge rutetabellen går det visst flere… Jeg jobber med saken;)

Fortsatt hadde jeg god tid – og valgte å gå ned til det jeg kaller «flyplass-stranda». Den ligger 10 min gangavstand (700 m) fra avgangshallen på flyplassen. Genialt, spør du meg – dersom du før en time eller to ekstra før du har fly. Jeg oppdaget den ved en tilfeldighet for et par år siden.

Her går det godt an å bade – snart

Det går ikke direkte fly fra Oslo til Split i vinterhalvåret. Da må man fly litt «via-via», men som regel holder det med en mellomlanding. I dag skal jeg prøve den nye ruta som Ryanair har satt opp mellom Torp og Zagreb. Jeg er personlig ikke særlig glad i Ryanair, men det var veldig fristende å prøve. Det er tross alt deilig å kunne lande på Torp – og 2,5 timer i et Ryanair-fly skal jeg vel holde ut.

Og snart er det påske:)

Og til påske er jeg tilbake her
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg