Leseglede i novembermørket

Det er sjeldent jeg finner tid til å lese i hverdagen – og fortsatt er det sånn at jeg må bruke en dag eller tre for å komme i gang med en bok når jeg er på ferie.

Men denne triologien her, altså! Lillesøster og Svoger anbefalte bøkene  – og som regel faller det de anbefaler også i smak hos meg.

«Søsterklokkene» og «Hekneveven» hadde jeg med meg på fjorårets novembertur, som gikk til Zanzibar. Jeg må innrømme at da jeg begynte å lese den første boka, trodde jeg ikke at den var boka for meg. Historien begynner på landsbygda i Norge på 1600-tallet, og jeg trodde den kom til å bli kjedelig. Og tjukk var den også! Og liten skrift. Men altså: For en historie! Og da Lars Mytting endelig hadde skrevet ferdig den siste boka i triologien nå i høst, satte jeg meg på venteliste på biblioteket med en gang.

Nå har jeg lest ferdig «Skråpånatta» også – på rekordtid! Jeg har nesten ikke kunnet legge den fra meg – på hverdager, hjemme. Det likner ikke meg.

Like før servering heller jeg over en pose med kirsebærkompott

Ellers går no daga’n greit fort av sted. På fredagen hadde vi et vennepar på besøk, og i den forbindelse tenkte jeg at jeg skulle tipse om ei veldig enkel, men kjempegod, ostekake jeg har bakt i 30 år. Den er alltid suksess.

Ostekremen består av kremfløte, nøytral kremost, vaniljesukker og sukker.

Bunnen består av mørdeig – og er altså veldig grei å lage.


Og jeg skal prøve ikke å klage på været;) Det er vått – men pent også.

 

2 kommentarer
    1. Den boken begynte jeg også på ferie for noen uker siden. Kypros. Ikke fått lest etter at jeg kom hjem – må ha litt tid og ro til det-, men jeg tror jeg må ta den frem i morgen og bevilge meg en lesedag…
      Du er flink å benytte tiden fri resten av livet, jeg håper jeg kan gjøre det samme om ikke så altfor lenge, men tenker holde ut til jeg blir 65

      1. Du burde definitivt sette av litt tid til Skråpånatta. Når du først kommer i gang ordentlig, tror jeg neppe du klarer å legge den fra deg, du heller;) Forøvrig takk for hyggelig kommentar! Jeg hadde tenkt å holde ut til jeg ble 65, jeg også – men da anledningen bød seg – og jeg hadde full opptjening til pensjon – kastet jeg meg ut i det (men med litt dårlig samvittighet av og til).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg