Nå blir det noen varme dager i Kroatia

Da jeg stod opp i dag og så i retning Split, så jeg allerede varmedisen ligge over vannet. Gradestokken i leiligheten viste allerede 26 grader.

I dag er det vanskelig å skimte fastlandet

Det er så typisk at på litt «kjølige» dager, er hele horisonten krystallklar – og vi kan se både over til Trogir og flyplassen, Split by og cruisebåtene – og fjellene som ligger hele veien sørover.

Her er sikten mye bedre

Men når det er varmt som i dag, blir det ganske disig. Når det er sagt, kan det ikke akkurat sies å ha vært «kjølig» her når temperaturen har ligget på 25-28 grader. Men nå skal det altså ligge på 30-tallet noen dager.

Her er Yr sin værmelding for dagen i dag!

Og her er værmeldingen for nærmeste uke:

Sjøl er jeg veldig glad for at mormorungen ikke fikk det så hett som dette den uka han var her!

Her er han på vei hjem i går – i Modrice-drakta si.

Jeg syns også 30-tallet++ er varmt, men på sånne dager tar jeg det helt med ro.

Jeg lager meg ofte kalde smoothies til frokost. Ofte har jeg youghurt som basis + blåbær, banan og litt havregryn.

Jeg har riktignok vært på min daglige morgentur også i dag, men jeg roer ned på tempoet og passer på å drikke mye vann.

Denne bakken like ovenfor huset vårt har en stigning på ca 200 meter – 1,5 km rett opp. Det holder det, når gradene nærmer seg 30;)

Og så er terrassen vår «gull». Her er det alltid en deilig bris og skygge på dagen.

På denne tida har vi sol på tidlig morgen og sein ettermiddag som her. Egentlig helt perfekt!

Også har vi til og med fått oss markise! Den bestilte jeg online fra Bauhaus på fastlandet, og bare noen dager etterpå ble den levert her – nesten på døra.

Her er de godt i gang. Mannen må inspisere.

Vi fikk hjelp av en nabo til å finne en montør. Far og sønn montør kom dagen etter og monterte markisa. Perfekt!

Vi har prøvd oss med et par parasoller her oppe, men de har «blåst i stykker». – «Brukerfeil», tror jeg det må kalles – når vi har glemt å ta ned parasollene når vi har gått ut for dagen.

I går gikk det meste av dagen til reingjøring av leilighet og sengetøy- og håndklevask. Jeg gikk ikke ned fra terrassen vår før seint på ettermiddagen.

De fleste kroaterne rundt her, kommer også gjerne på stranda på ettermiddagen. Da er det rimelig fullt, kan man si!

Bystranda Acapulco torsdag ettermiddag i 18-tida

Men nå skal jeg kose meg de to siste dagene før jeg reiser hjem på søndag. Jeg skulle egentlig vært her helt fram til torsdag – men har framskynda hjemreisa mi. Det var bruk for meg hjemme, fant jeg ut……

Det er alltid noe som blomstrer i de vakreste farger – selv i denne varmen.

Dessuten skal jeg ned hit igjen innen augustmåned er over;)

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg