Nå er det olivenhøsting på Brac

På morgenturen min i dag kom jeg over disse tre – som holdt på å plukke oliven fra ett tre. Jeg så ikke flere enn disse i dag, fordi jeg tror de så vidt har begynt med innhøstingen.
Jeg spurte pent om å få ta et bilde, og de smilte og sa ja:)

Det er ganske fascinerende hvordan de håndplukker hver eneste oliven, legger pent oppi et forkle de har rundt livet – for så å legge olivenene oppi en stor tøypose som fylles og settes ved veien, der de seinere på dagen blir plukket opp av biler.

Grønne oliven

Jeg måtte Google litt om oliven og olivenoljer i dag, for det har jeg ikke så god greie på. Jeg bruker relativt lite olje i matlaging – og når jeg kjøper olje, velger jeg ikke akkurat den dyreste.

Blå oliven

Men akkurat det siste tror jeg at jeg må endre på. Nå har jeg lest om oljer, virginoljer, varm-og kaldpresset – og alt det gode en god virgin-olje kan gjøre for helsa vår. Jeg måtte selvsagt sjekke det jeg leste opp mot forskning.no, og der kunne jeg også lese en rapport fra omtrent ti år siden, som lovpriste det middelhavske kostholdet – men mye olje, fisk, nøtter og grønnsaker.(Og det visste jeg, jo…)

Det er fascinerende hvordan gamle oliventrær – 100 år? – skjæres ned, slik at det kan vokse nye greiner på.

Det er jo sånn (i hvert fall for min del) at man blir mere interessert i sånt etterhvert som man blir gammel. Man vil jo leve relativt sunt – bare det passer med det man liker;)

Nydelig seabass-fileter på en seng av spinat – stekt/grillet i olje

Så når jeg nå har lest at det finnes en million oliventrær på Brac, og at de har laget olivenoljer siden romertida, er det på tide å gå til anskaffelse av annet enn billig-olje fra Lidl – tror jeg;)

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg