Når krybben er tom, bites hestene

Fint ved ælva idag – 2.mars

Som de fleste andre følger jeg med på krangelen mellom Molde-ordføreren og «Oslo» om hvem som har håndtert Korona-situasjonen dårligst eller best. Molde-ordføreren mener at ordfører Raymond i Oslo har håndtert Korona-situasjonen så dårlig at han ikke bør «belønnes» med en forfordeling av vaksiner til Oslo-folk. I dag kom det også fram at ordføreren i Molde hadde vært i kontakt med en av statssekretærene til Erna Solberg før han gikk ut med budskapet sitt. Dette kan derfor bli en rikspolitisk sak som kan få betydning for valget til høsten. -Fint for mitt parti, men ikke fullt så bra for Høyre, vil jeg tro.

Da begynte jeg å tenke på ordtaket «Når krybben er tom, bites hestene». Det syns jeg passer veldig bra på dagens situasjon. Diskusjonen og krangelen om hvem som skal vaksineres som nå har oppstått på ulike plan – mellom by og land og ulike regioner, kommer jo fordi vi har fått altfor få vaksiner! Den hadde jo aldri oppstått dersom tempoet på vaksinering hadde blitt sånn som Fhi og regjeringen først la opp til?  Jeg husker da jeg var på legekontoret for å ta Korona-testen før jeg skulle dra de tre ukene til GC i januar-februar, at fastlegen sa til til meg: «Er det ikke litt risikabelt at du drar nå; tenk om vaksineringen i din aldersgruppe kommer mens du er vekk». Jeg sa til henne at det trodde jeg ikke ville skje, men jeg tenkte jo etterpå at kanskje hun hadde rett? Hun var jo lege.. Jeg hadde bare lest om rekkefølgen og sett at aldersgruppen 55-65 kom ganske langt ned på lista. Dessverre fikk jeg rett – og ikke fastlegen min.

Jeg tenker sånn at det er helt riktig at der smittetrykket er høyest – og har vært det over tid – bør få flere vaksiner enn vi som bor i regioner med lavt smittetrykk. Det tenker jeg er solidaritet – selv om jeg selvsagt venter med lengsel og smerte at det skol bli min tur. Idag er det pressekonferanse om vaksinestrategien kl 14. Det kan kanskje bli litt spennende?

Denne uka jobber jeg kun mandag og fredag. Luksustilværelse! Så nå tar jeg først en treningstime på Sats, så litt vinduspuss – og så skal jeg hente den eldste mormor-ungen i barnehagen. Han bestilte henting «før to-maten», så da gjør jeg nok det. Så da blir det full rulle resten av dagen og kvelden. Gleder meg!
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg