Split er så mye mer enn gamlebyen

Det er kanskje ikke så rart, men likevel så tenker jeg at man ofte har den oppfatningen at «been there, done that». Men det er jo sjeldent sånn – og jeg tror at de som har den oppfatningen, går glipp av ganske så mye.

Split sett fra vest

Her om dagen bestemte jeg meg for å ta båten inn til Split. Jeg pleier å gjøre det en gang hver gang jeg er her – gjerne med Zara og en bestemt skobutikk som mål. Men nå hadde jeg lyst til å gå over Riva`n og i retning vest, dvs bortover der hvor seilerklubben ligger og de nye, moderne bygningene. Det området hadde jeg kun sett på avstand fra ferja på vei over til Brac.

Det var mange som befant seg på den nye, fine havnekaia i retning sentrum – på vei mot et eller annet sted

Forrige gang jeg gikk til et «ukjent» område i Split, gikk jeg opp til toppen av Marjan-åsen. Den sees også lett fra ferja – med det kroatiske flagget vaiende på toppen – og ligger i samme retning, altså mot vest. 

Marjanåsen med flagget på toppen (et veldig fint park- og rekreasjonsområde i Split)

Men bla fordi det var ganske så varmt, hadde jeg ikke noe mål om å gå opp dit igjen – og dessuten hadde jeg vært på en times joggetur «hjemme» før jeg tok turen over til Split. – Og jeg hadde med badetøy og ville finne et sted å bade (og det er aldri vanskelig når du befinner deg langs havet i Kroatia).

Et «lite» skip med lettbåt. Skipet het forøvrig «Lost boys» (og en TUI- cruisebåt i havna bak)
Moderne kafeer og relativt god plass.

På veien bortover dit passerte  jeg flotte, store båter (skip) og moderne kafeer. Det var ikke særlig folksomt, selv om det er tusenvis av turister i Split for tida og skikkelig «trangt» feks inne i gamlebyen. Der går du i kø. Men folk går sjeldent ut av bykjernen og de kjente turistattraksjonene.
 

Ganske så mange på vei i retning det diokletianske palasset i gamlebyen
Rådhuset og rådhusplassen

Etter å ha Senja innom sentrum, gikk jeg videre i retning mot vest. Snart måtte jeg opp noen trapper, forbi en parkeringsplass og kom til en «svidd park» som lå like ved vannet. Parken liknet på bilder jeg hadde sett fra de brunsvidde parkene andre steder i Europa.

Brunsvidd, ja.. Ikke så rart 

Men for å gjøre en lang historie litt kortere: Jeg kom til et kjempefint «beach-club-område» med solsenger, bar og kafeer og badetrapper rett ned i havet: «Jadran». Perfekt!  

Der borte ligget det også et utendørs, flott svømmeanlegg

Men det slo meg at dette var jammen Split sin «beste vestkant». Jeg har nemlig vært på strandområdene på østsida av byen før, og de er helt annerledes. Der borte er det et kommunalt badeområde for «folk flest» – litt slitent og veldig enkel standard. Dette her var annerledes!

Rett ved havet – og alle fasiliteter.
Og det var ikke noe problem å tilbringe en time eller to akkurat her

Men sånne forskjeller er det vel overalt man kommer.

Noen har litt større båter enn andre også

Så der koste jeg meg et par timer – før jeg etter hvert tuslet bort til havna igjen og tok ferja hjem. 
Jeg var enig med meg selv om at jeg hadde hatt en fin dag.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg