«Roadtrip» til Kroatia – dag 7 og 8: Split

Ja, så kom vi til Split, da – men med fly og ikke bil – foreløpig.

Split – i retning Marjanåsen, der jeg tok morgenturen min i dag tidlig.

Vi dro fra bilen på verkstedet i Salzburg, da vi fikk vite at reparasjonen av «turbo-chargeren» kunne ta en uke….

Da var det bedre å komme seg «hjem» og vente der.

Den rareste håndbagasjen. Vi måtte sjekke inn hver vår lille koffert (har heldigvis pakket smart), men hadde ikke tilgang til bilen da vi dro – så vi måtte reise videre med kjølebag’en;)

Det eneste aberet var at vi hadde lånt bort leiligheten til sønn og svigerfamilie og lovet dem å være der aleine fram til torsdag. Vi fant oss derfor et hotell i Split i to netter – men det var kjempestas å hilse på dem i Split i går. Det varmet et farmor- og farfarhjerte.

Men for et hotell vi fant! Makarun Heritage hotell inne i gamlebyen. Hotellet hadde kun 5 rom, men med en restaurant med samme navn. Hotellet hadde 10 av 10 mulige poeng på Hotels.com – og det må jeg syns er vel fortjent!

Hotellet er ikke akkurat prangende – det det ligger inne i et smug like bak Riva’n. Jeg har merket rommet vårt: Nr 2.

Vi ble ringt opp av en som jobbet på Makarun med en gang vi hadde bestilt og spurt om vi trengte hjelp til transport fra flyplassen – eller om vi ville bli møtt på busstasjonen. Vi sa vi klarte oss sjøl, men at vi gjerne ville bli møtt.

Dette er noe sv det første vi ser når vi hår ut av hotellet.

Og det ble vi! Av en kjempehyggelig fyr som fortalte oss alt om det lille hotellet og historien bak det – og restauranten. Hotellet hadde altså bare 5 rom og eksistert i ett år, mens restauranten hadde de drevet i 8 år – med samme stab!

Vi ble veldig overrasket da kom inn på rommet etter å ha gått opp noen trapper, hvorav de eldste trappene var 200 år gamle!

Altså et veldig gammelt hus, men definitivt med sjel – og rommet var pusset opp helt topp! Badet var nydelig – og med varmekabler i gulvet (sjelden vare i Kroatia). Senga var nydelig, aircondition topp – og ellers «100 små detaljer» som gjør det gode inntrykket komplett.

Vi ble anbefalt å prøve restauranten – og det gjorde vi – og vi hadde et lite, men fantastisk bra måltid. Menyen var ganske eksklusiv og dyr, men det gikk an å velge noe enkelt.

Litt skeptisk? Gikk over;)

Og fordi vi fikk et bord litt «på sida», fikk vi tilbud om gin- tonic «on the house». Vi fikk også dessert «on the house» – som bare var helt himmelsk!

Små detaljer over alt – som denne nisjen i dusjrommet.

Til frokost fikk vi flere retter, og det smakte også helt utrolig godt. Alt var laget på huset, økologisk og ferskt.

Deler av frokosten vår.

Noe annet «gutta» på hotellet tilbød var en «historisk tur» i Diocletian Palace. Jeg hadde jo lest mye om det før, men vi hadde aldri tatt en guidet tur. Den var også «on the house».

Det var oss to og en kar fra Edinburgh – som hadde jobbet flere steder i Norge – i oljebransjen. Og guiden – som også jobbet på Makarun.

Vi fikk en veldig interessant tur rundt i palasset her og fikk høre historier vi ikke visste noe om ( men det hadde fortjent en egen blogg).

Etter lunsj som vi inntok på en «Grønn kafe», gikk vi bort til Marjan-området og badet. Det var det helt nydelig.

Vi spiste begge salat – og denne, med tunfisk, var helt nydelig!

Men når det gjelder bilen, er vi fortsatt usikre på hva som skjer. Det er vanskelig å få kontakt med verkstedet som reparerer (Er de i gang?) og det er mye ringing og mailer til forsikringsselskap og andre steder. Men det ordner seg nok.
Godt vi er gode på å gjøre det beste ut av det – og i morgen sjekker vi inn i Supetar:)