«Roadtrip til Kroatia» – endelig på veien igjen

Som noen kanskje husker, måtte vi kaste inn håndkleet mandag 12.juni og la den lille minicooperen stå igjen på verksted i Salzburg, Østerrike. Dit kom vi lørdag 10.juni etter å ha vært på veien bare noen få dager (fra 7.juni). Da hadde vi fått en feilmelding i displayet som sa det var noe feil med drivverket, og bilen gikk over i nødmodus.

Klare for avgang i Salzburg

Vi måtte vente i Salzburg til mandagen før å få satt bilen på et merkeverksted som kunne feilsøke. Da vi på mandags ettermiddag fikk vite at det var turboladeren, og at det ville ta omtrent en uke å reparere, bestemte vi oss for å fly ned til Split og ut til øya.

Fornøyd og klar for kjøretur

Vi måtte dra hjemover 21. juni, og da hadde vi nettopp fått beskjed om at bilen var ferdig reparert. Da rakk vi imidlertid ikke å hente den, og fikk lov til å ha bilen i garasjen på verkstedet i Salzburg fram til mandag 17.juli.

Alpene. Vi passerte mesteparten av veien i tunnel inni fjella.

Søndag 16.juli dro vi derfor av gårde igjen. Vi hadde bestilt fly ut fra Gardermoen og hjem til Torp, så vår El-Golf ble parkert på Torp, og vi «toget» (tog-buss-tog) videre.

De to flightene mandag 17.juli ble med Lufthansa

For å gjøre historien kort, opplevde vi nok en gang flyforsinkelser: Flyet fra Gardermoen (Eurowings) ble 2 timer forsinket til Hamburg, flyet til Salzburg måtte dra uten oss, det ble overnatting i Hamburg og nye fly mandag morgen (Hamburg-Frankfurt-Salzburg). Men vi landet i Salzburg kl 1015 mandag, så det var egentlig helt perfekt (og overnatting på Eurowings sin regning i stedet vår vår;)

Nærmer oss Slovenia

Bilen var absolutt klar da vi kom, og vi kunne dra av gårde i retning sør kl 11. Det var supert å kunne kjøre av gårde i den lille røde bilen igjen! Men vi gruet oss litt til den meldte hetebølgen og temperaturer opp mot 40 grader….

Mye fint å se langs veien

Men bortsett fra en del vegarbeid med påfølgende stopp og kø, kom vi fram til Cricvenica i går kveld, mandag 17.7., hvor vi har overnattet.

Nydelig solnedgang mandag kveld

Da hadde vi kjørt 43 mil – hovedsakelig på motorveier – men med en snittfart på 56 km/t pga vegarbeidet.

I Slovenia

Uansett: Vi kom inn i nord-Croatia som planlagt – etter å kjørt fra Østerrike, inn i Slovenia og så Kroatia.

Cricvenica mandag kveld

i dag går ferden helt til Split og så ferja «hjem» til Brac – ca 35 mil. Vi orker ikke noen ekstra omveier eller severdigheter, for «roadtrip» midt i juli er langt fra optimalt – for oss;)

Dette er den meldte makstemperaturen i Supetar i dag!

Målet for denne turen var kun og få hentet bilen i Salzburg og få kjørt den til Supetar. Det ser det ut som vi klarer;)

En nydelig tirsdags morgen 18.juli i Cricvenica.