Rydding i mel- og krydderskuff kan by på overraskelser

Innimellom tar jeg meg tid til å rydde litt. Jeg vil ikke påstå at det er veldig rotete hos oss, for noe av kunsten med å bo på et relativt lite areal, er at man ikke har så mange ting. Men likevel er det noen skuffer man ikke alltid har full oversikt over – som mel- og krydderskuffen.

Kaos

For et par dager siden bestemte jeg meg derfor for å rydde i den skuffen (for vi har bare EN). Jeg begynte med å ta ut alt som var der – og det var mye – og satte det på benken. Deretter tok jeg ut belegget i skuffen, vasket det – og skuffen, som var full av mel og annet søl – før jeg sjekket ting for ting som hadde vært der.

FØR: Alle krydderglasdene mm

Og der var det mye som var gått ut på dato, gitt! Noe (ganske mye) av det var faktisk så gammelt, at det hadde gått ut på dato da vi flyttet hit for snart 10 år siden…. Altså burde jeg kanskje ha ryddet i mel og krydder FØR jeg plasserte det i den nye, fine kjøkkeninnredninga i 2014…..

ETTER: Dette ble igjen av krydderet (og da lot jeg det som gikk ut «bare i 2023» stå igjen;)

Avslutningsvis må jeg vel innrømme at jeg ikke akkurat er kjent for å være så nøye med datoer og sånn, og det hender ungene mine leiter litt i skapene feks på hytta og finner mye gammelt som de har de veldig moro med. Men mye av det tenker jeg ikke er sååå gammelt, da. Dessuten prøver jeg å lære dem at «best før» kan bety «like godt etter» – og at det handler om å smake før man hiver.

Peppersaus. Gikk ut i 2012…. Ikke noe å skryte av.,.

Men denne gang må jeg erkjenne at mye av det jeg fant var altfor gammelt. Det eldste produktet var fra 2008!!

Har det også noe å gjøre med mine relativt enkle kokkekunnskaper, tro?

Jeg kastet i hvert fall med hard hånd – for nå tar jeg høyde for at det nok blir 10 år til neste gang jeg rydder i skuffen. He, he… Det ble ikke så mye igjen, men til gjengjeld ble det ganske ryddig.

Tok dessverre ikke bilde av skuffen FØR rydding – men detter er etterpå.
2 kommentarer
    1. Hei Bente; vi fikk tørrmatmøll i våre skuffer med tørrmat for noen år siden, og måtte kaste alt i flere runder fordi det var vanskelig å bli kvitt. Etter det oppbevarer jeg alt i bokser eller plastposer med klips. Det er ikke så dumt…tørrmatmøll kan dukke opp i økologiske varer som solsikkefrø, sesamfrø osv

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg