Smak av vår i dag

Idag fikk jeg faktisk endelig pusset noen vinduer OG begynt på litt hagearbeid på terrassen. Pusse vinduer er et nødvendig onde når du har vinduer «overalt» – mens hagearbeid er en lykke å begynne med. Jeg kan ha tendens til å begynne litt for tidlig med det siste, fordi det gjerne kommer noen fine vårdager altfor tidlig – og så vinter igjen etterpå. Jeg husker jeg fikk et råd en gang om å ikke plante sommerblomster ute før etter 17.mai – men det er jo veldig lenge å vente, da… Nå kan man jo også kjøpe løkblomster å sette ut på våren. Det kunne vi ikke før. Da måtte vi plante løkene på høsten. Så disse går det an å begymen med, samt klippe bort litt vissent og rydde litt, slik jeg gjorde i dag. Deilig arbeid!

Vårstemning langs ælva i dag. Endelig har forresten Porsgrunn kommune satt opp skilt om ikke å mate fuglene her. Jeg har gjort det selv med mormorungene, men det har vært en fast kar som har tømt brødskjæremaskinen på Kiwi flere ganger om dagen og gitt til måkene, så det har vært et skikkelig spetakkel her. Det var det ikke i dag.

 

Under det visne står de grønne skudda – så jeg fjernet alt det brune.

Da jeg holdt på med vinduspuss og hagearbeid i dag hørte jeg på en veldig interessant podcast på NRK med  Tore Sagen. Han hadde en samtale med lege og forsker Henrik Vogt: Hva er long Covid? Hvem får det og hvordan blir man frisk? Dette satte mange ting i perspektiv og var kjempespennende! Anbefales, hvis du er interessert i temaet (og det er vel de fleste).

I natt hadde vi de to mormorungene på overnatting. Minstemann på snart 2 har bestemt seg for at hun ikke skal sove i reisesenga (da hopper hun ut), men ved siden av mormor. I tillegg må mormor ligge ved siden av henne helt til hun har sovna – og det kan ta en times tid. I denne tida ligger hun og skravler i et eneste kjør. Det er bare så fascinerende – og jeg skjønner jo bare halvparten, men vi fører en helt grei samtale, tror jeg. Ikke fullt så sjarmerende var det da hun lå og sparke og vrei seg hele natta – og var lys våken sånn cirka 0520. Men hva gjør vi ikke for disse to? Han andre var en smule fornærma for at ikke han fikk ligge ved siden av mormor, for det hadde vi egentlig avtalt før søstera også skulle overnatte. Bestefar skulle så tidlig opp. Men alt i alt gikk det fint – og mormor hadde jo fri hele dagen.

Det var god tid til leking før vi kjørte til barnehagen.

Idag har det blitt en gåtur rundt Lahelle før en time med pilates på Sats i kveld. Og så blir det definitivt tidlig kveld.
 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg