Stolt, ny sykkeleier på Brac

Da har jeg endelig fått meg egen sykkel. Mannen har hatt sykkel siden vår første sesong her i 2016, mens jeg bare har leid når jeg har hatt lyst til å sykle.

Foran inngangen til huset vårt i Supetar

Egentlig har jeg ikke ønsket meg sykkel heller – før de par siste årene. Da har lysten til å få litt lengre radius kommet, og jeg er blitt litt lei av å gå ved siden av Mannen som sykler overalt.  Men fram til nå har jeg altså vært fornøyd med å gå.

Men på mandag tok vi ferja inn til Split for å se om vi kunne finne en sykkelbutikk. Jeg visste akkurat hvordan sykkel jeg ønsket meg: Det skulle være en damesykkel med høyt styre, godt sete, kurv foran på styret og bagasjebrett bak.

Perfekt for meg

Og jammen fant vi ikke en sånn en – selv om de hadde kun en «vanlig damesykkel» i butikken – alt annet var altfor fancy og el. Også så fin farge! Herligheten – inkludert kurv og lås – kostet 3990 kuna (ca 5100 Nkr). Det hørtes helt greit ut (selv om jeg ikke har peiling på hva sykler koster).

Så da kunne jeg sykle fornøyd ut i Split by, bort til havna, inn på båten og hjem til Supetar. Der har vi god plass til sykler på utsida av huset, samt i en bod vi leier når vi ikke er her.

Slik er sykkelstiene merket

Men når det gjelder de sykkelrutene jeg har tenkt å sykle, skal jeg i hvert fall ikke begi meg opp i de merkede sykkelstiene innover på øya. Mange av dem ender nemlig opp i kratt og steinrøyser og er veldig vanskelig å sykle på i det hele tatt. -Særlig for ei som har kjøpt seg en «bysykkel» og ikke noe off-road.

Ikke særlig egna for sykling, spør du meg

En gang var jeg litt slem og tok bilde av noen jeg møtte på sykkeltur, der jeg jogga. Det var så vidt de klarte å få dradd syklene gjennom busk og kratt. Da kunne jeg trøste dem med at akkurat den passasjen var ganske kort.

Sykkelen måtte dras

 

Men for all del: Det er helt nydelig å være på tur oppi åsene på Brac. Det er  fantastiske turområder, veier og stier som egner helt perfekt for både gåturer, jogging og sykling. Og egentlig er det altfor få som har funnet ut det. Jeg møter nemlig sjeldent noen på min vei, for de aller fleste av turistene jogger rundt på løypene langs havet. Det skjønner jeg også selvsagt godt, da –

En av de flotte turveiene over Supetar som jeg ofte går eller jogger på.

Men jeg har altså tenkt å bruke sykkelen til å sykle til badeområder rundt Supetar, samt til de fine nabobyene på begge sider: Sutivan, Splitska og Postira.

Gleder meg!

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg