Tror vaksine er det eneste som monner

Krokus i grøftekanten i  Ånnerødvegen.

Beklager, men min oppfatning er at det kun er vaksine av alle voksne som vil få oss ut av denne pandemien. Jeg klarer ikke å tro at nedstenging av landet skal få oss noen vei. Oslo har jo prøvd siden november? Spania hadde total lockdown og portforbud i flere måneder, men smitten kom tilbake.   Joda, vi er alle lojale nå – og i motsetning til enkelte som uttaler seg, har jeg trua på folk. Jeg tror at «folk flest» tar situasjonen på alvor, bruker sunn fornuft, holder avstand, vasker hender, bruker munnbind og reiser ikke noe sted. Men det ser ut til å monne så lite? 
I følge dagens VG har 4,87% av befolkningen blitt fullvaksinerte, mens 9,38% har fått første dose. I Porsgrunn er 5,3% fullvaksinerte og 8,8% har fått første dose. Denne vaksineringen startet opp i romjula! 
I Porsgrunn holder de fortsatt på med å vaksinere dem mellom 84-75. Etter påske har de planer om å starte opp med aldersgruppen 74-65 – som består av et antall på 4.600 mennesker. Videre info er at denne uka vaksigneres 660 personer, noe som er rekord! Da kan man jo regne seg fram til hvor lang tid det vil ta å komme igjennom neste aldersgruppe….

Et vågalt forslag, kanskje: Hva med å gi AstraZeneca til de som ønsker å få den? Så kunne vi skrive under på at vi gjør det helt frivillig og tar konsekvensene av eget valg? Går det i det hele tatt an? Det er jo manko på vaksiner som gjør at dette går så treigt – og ikke fordi pga sendrektighet i helsevesenet?

Idag har jeg hatt fri – og gått tur. Jeg gikk i skogen i går, og fant ut at det fortsatt var snø og is på skyggesider – og veldig sølete andre steder. Jeg valgte å starte i skogen i dag også, men endte på vei. Det var altfor sølete. 
Det er fint å gå tur, altså – men jeg savner  i tillegg effektive treningstimer innendørs. Gleder meg til Sats åpner igjen.

Ellers leste jeg en annen blogg på miniblogg.no i dag. Det var «en mormor» som skrev om noe. Men temaet hun skrev om var bare helt bak mål: Hun oppfordret alle NORSKE (ja, med store bokstaver) til å søke NAV om penger. Hvis ikke vi NORSKE søkte om penger, så skjønte ikke de på NAV at vi hadde det dårlig. Og hvis du fikk avslag på noe, måtte du søke igjen og igjen. «De ansatte på NAV må bare finne seg i å jobbe for lønna si». Noen ganger har jeg ikke helt sans for ytringsfriheten altså…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg