Veldig fornøyd med jobben vi fikk gjort hjemme

Som jeg har skrevet om noen ganger, er jeg veldig glad i blomster. Jeg skaffer meg sånn sett alltid blomster der jeg er – hjemme, i Kroatia og på hytta. Men det som er litt utfordrende er jo vanninga – og jeg kan liksom ikke forvente at andre skal kunne «overta». 
 

Fornøyd tilbake på hytta i ettermiddag

For å kunne vanne må du også ha litt «nese for« når planter trenger vann. Jeg har jo spurt ungene våre om å vanne – og de har gjort det – og da er gjerne ikke utfordringa tørking, men drukning. Samtidig var det også utfordrende å få dem til til å forstå at det også måtte vannes selv om det hadde regnet. 
Men det skal sies at de er blitt bedre med årene og egne erfaringer med hage og blomster, da. Men de har liksom nok å holde på med…

Men to somre, da vi var i Kroatia, leide jeg inn vanningshjelp fra blomsterbutikken i nabobygget – Frk Flora. Det funket kjempefint – men tenker at det ikke kunne være noen fast løsning heller, siden vi har tenkt å være borte fra leiligheten ganske så ofte.

 

Duo computer

 

Ferievanningssett

Så i vinter bestilte jeg «Ferievanningssett» fra Gardena. Det setter skulle kunne vanne 36 potter. Da pakka kom, var det feil innhold. Vi fikk en computer til utekran. På det tidspunktet hadde vi heller ikke utekran, men hadde bestemt oss for å få det på plass i år. 
 

Jeg ville returnere computeren og be om settet vi egentlig hadde bestilt, men Mannen mente vi kunne ha nytte av begge deler. På det tidspunktet trodde vi at vi kunne kople ferievanningssettet til utekrana og computeren. Det viste seg imidlertid å være feil.
 

Computeren er koplet til og programmert til vanning med 12-timers intervall

Men vi endte altså opp med å kjøpe begge pakkene – og siden ferien og reise nærmer seg, måtte bare pakkene fram på bordet og bruksanvisninger studeres. Og da er det sånn hos oss, at slikt arbeid ikke kan være team-work. En må gjøre det, og den andre må holde seg vekk (=meg). 
 

Dysene er koplet til en av de største pottene

Så i går satte Mannen i gang med prosjekt  Vanning på terrassen. Det viste seg fort (eller det hadde vi/han funnet ut tidligere) at vannforsyningen til ferievanningssettet måtte komme fra en egen beholder eller bøtte, mens computeren kunne styre to (vi hadde kjøpt «duo») dryppslanger.

Vannet til dysene hentes fra bøtta

Så i går kveld da jeg var ute og hygget meg med gode venninner på kafe, ordnet han med 36 dyser til x antall potter på terrassen. 
 
 

Vi er fire kolleger som jobbet sammen som skoleledere i Bamble for noen år siden – som har holdt kontakt siden.

Siden opplegget var sånn at jo større potter, jo flere dyser i hver, rakk de ikke rundt til alle. Dermed ble det behov for computeren og dryppslanger. Det fikset han i dag. Og da oppdaget vi at vi heller kunne bruke dryppslanger til de fleste pottene og heller bruke dysene og vannbøtte til de pottene som stod litt for seg sjøl, samt til inneplantene  som jeg nå flyttet ut. Genialt! 
 

Dryppslanger fra Europris

Så vi tok ut alle dysene og strakk ut dryppslangen i stedet. Den blir innstilt på å vanne to ganger i døgnet hver dag – ett minutt på den ene som gir vann til pottene i midten og to minutter på den andre som gir vann til de som trenger mest. 
 

Slik er dryppslangen lagt

Ferievanningsdysene drypper bare ett minutt en gang pr døgn – og Mannen ordnet det slik at bøtta får påfyll fra overskuddsvann fra dryppslangene.

Så idag har Mannen fått en ekstra stjerne i boka altså – for nå kan jeg slappe helt av fra vannings»hysteriet« mitt når vi er mer enn fem dager hjemmefra.

Hurra!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg