Vellykket brød i airfryer’n

Noe må man finne på i gråværet, og i dag fant jeg altså på å prøve å bake et brød i airfryer’n.

Ferdig stekt, lett å skjære, fine skiver

Jeg har bestemt meg for å legge surdeigen på vent denne «friperioden», så da var jeg klar for å prøve noe nytt.

Deigen er ferdig elta (for hånd) og klar for heving

Og uten noen annen oppskriftsbok enn den som fulgte med «installasjonen» vi (Merk: VI) fikk av våre barn til jul, samt medlemskap i en airfryer-gruppe på Facebook, måtte jeg Google litt fir å finne en oppskrift jeg hadde lyst til å prøve.

Etter i overkant av en time var der ferdig heva

Jeg landet på et matbloggside som kalles «hjemmelaga». Der fant jeg en ramme for en oppskrift jeg kunne gå ut fra. Den inneholdt 2 dl væske og 5 dl mel, samt 1/4 og gjær, salt og olje.

Dør steking pensla jeg med vann og drysset over noen frø og kjerner

Jeg brukte nok litt mer væske og mel enn i oppskriften og brukte 1,5 ts tørrgjær i stedet for vanlig gjær. Jeg blandet sammen både finmalt rugmel, grovmalt hvetemel og vanlig hvetemel – samt linfrø, solsikke- og gresskarkjerner på toppen før steking.

Ferdig stekt etter 12 min på 165 grader

Jeg la brødet rett i en papirform og lot det heve i ca en time. Så trykket jeg på «brødknappen» på vår Cosori airfryer. Der var det forhåndsprogrammert 165 grader og 8 minutter. Jeg syns det så lite stekt ut etter 8 mon, så jeg lot det stå 4 minutter til.

Nydelig!

Og da ble det faktisk perfekt!

2 kommentarer
      1. Ja, det ble veldig godt – og så enkelt! De blir ikke så store, og dermed går det an å bake oftere og dermed ha ferskt brød oftere;)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg