Vi som reiser – likevel

Jeg er lei av smittetall. Likevel klarer jeg ikke å la være å studere dem. Hver dag – og for flere land. Heldigvis er det flere enn meg som mener at smittetallene egentlig er uinteressante i det store bildet. Det. viktige tallet er de som til enhver tid ligger på sykehuset og opptar intensivplasser. Idag er det vel nesten 10.000 smitta – og rekord så langt i pandemien – men bare 264 på intensiven akkurat nå. 

Soloppgang hjemme onsdag 12.januar

I ettermiddag kom FHI med ny «risikorapport«, der de anslår at det kan bli opp til 50.000 smitta pr dag i en periode fram mot mars – og dermed mest trolig flere på sykehus. Likevel råder de regjeringen til å vurdere tiltaksbyrden på flere av tiltakene som samlet sett fører til stort fravær blant ansatte i helsetjenesten, skoler og barnehager. Halleluja, sier jeg! Pressekonferansen til regjeringen i morgen kveld blir spennende….

Pepperkakehuset er knekt

Så var det vi som likevel reiser. Like lei som jeg er av smittetall, er jeg lei av misvisende  skandaleoppslag som feks «Dramatisk smitteboom i nordmenns ferieparadis – et helsevesen på randen av kollaps». Illustrasjonsfotoet som brukes er fra Anfi del Mar, der vi skal dra om bare noen få dager. Innholdet i artikkelen står ikke i forhold til overskriften i det hele tatt – men for dem som bare leser overskrifter sitter de jo igjen med et inntrykk av at vi som velger å reise dit, må jo være tullete.

Jeg tror at vi som reiser er ganske fornuftige mennesker som har satt oss godt inn i hvilke regler som gjelder, har gardert oss med god reiseforsikring, har tatt noen forholdsregler, har pakka flust med munnbind og antibac – og har ellers is i magan og gleder oss til ferie og nye opplevelser. Vurderingen av smitte er at den er nogenlunde lik overalt.

Sola går ned i vest onsdag 13.januar

Nok om det. Dagene flyr – og er spekket med innhold. «Never a dull moment» passer vel egentlig bra. I ettermiddag er det Padel-tennis og pass av mormorungene på blokka. Gleder meg like mye til begge.

 

Blir aldri lei slike himler
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg