«Victory and homeland thanksgiving day» – 5.august

Og for sikkerhets skyld noen ord til: «and the day of Croatian defenders». Feires 5.august hvert år – det vet jeg nå;)

Jeg er i Kroatia nå («igjen»? vil kanskje noen si;) Kom på torsdag.

I dag var det litt overskyet (men ganske så varmt) på formiddagen, så jeg tenkte jeg skulle ta meg en tur i butikkene bak her vi bor. Jeg hadde bla et ærend på Jysk men da jeg kom dit var det helt mørkt og stengt?! Det er flere butikker på det senteret, og det viste seg at alle var stengt. Det var også matbutikkene – både Konzum, Tommys og Lidl…. Det er veldig uvanlig… Jeg måtte sjekke.

Dette er en av klesbutikkene nede i havna. Stengt.

Det jeg også la merke til var at på de stengte butikkdørene, hang det kroatiske flagg (også fra enkelte hus). Ved litt googling fant jeg altså ut at 5.august er «Victory and Homeland Thanksgiving Day and the day of Croatian defenders» (og det er nok like mange ord på kroatisk). Denne dagen feires 5.august hvert år, og er den dagen i 1995 som kroatene vant tilbake byen Knin og erklærte seg uavhengige fra Serberne og ble en selvstendig stat.
Kroatene hadde dermed oppnådd sitt mål – mens serberne hadde hatt som mål å samle både Bosnia-Herzegovina, Kroatia og Slovenia til et Stor-Slovenia. Det oppnådde de dermed ikke (beklager forenklingen av en stor konflikt).

Blomsterbutikken var stengt.

Slik jeg har overstått det og kan kanskje se litt tendenser til fortsatt, er at det er mange i Kroatia – spesielt eldre folk – som fortsatt bærer nag til Serbia og det serbiske folk. Denne krigen var jo i nyere tid, og svært mange har dårlige opplevelser og traumer knyttet til krigen; også relativt unge folk.

Det ble litt mørkt i formiddag….

Nok om det.
I natt har det vært et forferdelig uvær (som var meldt). Det skulle regne og blåse masse + torden og lyn. Det skulle det forsåvidt gjøre i hele dag også (men det har ikke slått til).

Men det tordenværet som var i natt har jeg aldri opplevd maken til! Det lynte som om det var fyrverkeri som varte i et par timer. Helt utrolig! Dessverre får jeg ikke lastet opp noen video av uværet her.

Bildet er tatt innenfra – i natt.

Men da jeg stod opp i dag tidlig (etter å ha vært oppe diverse ganger gjennom natta), var det hele over. Da var det helt stille, hadde tørket opp på terrassen, og det var i grunnen vanskelig å se for seg hvilket vær det hadde vært i natt.

Her lyser lynet opp hele horisonten.

Og dagen ble bra den! Med unntak av den løpeturen jeg valgte å ta i formiddag da det så ganske mørkt ut. Jeg tok sjansen – og kom ut for ei utrolig regnbøye.

Kanskje litt dumt å ta den løpeturen når det så sånn ut ute?

Jeg var våt som ei kråke da jeg kom hjem. Men det får jeg tåle;)

Men jammen har det vært mye sol i dag. Det ble både en lang svømmetur og litt soling.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg