Nostalgi

Da jeg var liten på 60- og 70-tallet tilbrakte vi alle somre (og påsker og alt som ellers var av ferier), på Ivarsand. Et høydepunkt noen ganger i uka var å kjøre prammen til Breviksstrand og «Agnars Landhandel».

«Agnars» – som også tidligere liknet mest på et bolighus, slik det gjør i dag. Ligger kloss innat Valleveien.

Der handlet vi over disk – og helst med lapp fra mamma om hva vi trengte. Etter at vi hadde handla, kunne vi lov til å få en is i kiosken ved siden av.

Kiosk står fortsatt ved siden av butikken.

Det hendte faktisk også at vi ble sendt i butikken med lapp fra pappa. Der kunne det stå: «En kasse øl» – og med hans underskrift. Det gikk helt fint for unger å få kjøpt øl den gangen – bare vi hadde med lapp.

Men det skal innrømmes at jeg likte dårlig å kjøpe øl til faren min, så en gang han ba meg om å kjøpe øl, kjøpte jeg en kasse Brigg (for de som husker hva det var). Han hadde jo bare sagt «øl». Ble han glad de vi kom hjem? Neppe…

Kyststien går ikke alltid langs kysten, men i nydelig skogsterreng.

Ellers var jeg altså på en kjempefin tur på kyststien fra Ivarsand til Trosby i dag – ca 7,5 km. Sola skinte, det var grei temp – og nydelig i skogen.

Stien er godt merka hele veien.

Jeg hadde avtalt at Mannen skulle plukke meg opp ved Trosby-super’n med koggen, for jeg hadde tenkt å kjøpe noen flere planter.

Her venter Mannen ved brygga

Men det var ganske så utplukka etter langhelga, så det ble ikke noe handel på meg.

Jeg holdt hodet over vannet, ja;)

Men det ble et raskt bad etter løpeturen – og middag på Sjøterrassen.

På vei inn i Strømsund på tur hjemover

For en herlig søndag!

På en høyde over Rakkestadstranda
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg