Ny oppdagelse: Kapers!

Denne «busken» vokser i Supetar og rundt på øya Brac. Jeg har sett på den mange ganger, for den har så nydelige blomster!

Kapers

Noe annet som også er spesielt med den, er at den gjerne vokser rett ut fra en sprekk i veggen eller i gata. Samme sted hvert år. Og den blir selvsagt aldri vanna, bla fordi den vokser så høyt opp på veggen og den har ingen jord rundt seg. Den vokser vilt – og da i et klima med svært begrensede mengder regn i vekstsesongen.

Høyt oppe på veggen henger den.

I dag, da jeg på vei til ferja for å ta turen hjemover, passerte den spesielle busken med de vakre blomstene, måtte jeg bare ta noen bilder. De la jeg ut på Instagram, og dermed kom de jo også på Facebook.

Og der var det ei som jeg kjenner som kommenterte at dette er jo kapers! Hva!? Kapers!? Det hadde jeg ingen anelse om. Jeg måtte derfor Google «kapers» og helt riktig, der kom disse blomstene opp på Wikipedia og var kapers. Utrolig! De har fascinert meg i mange år. Gøy!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg