Det jules

Det er noe med jul og snø – men det er en sjelden kombinasjon på våre trakter. Denne uka har det vært kaldt og snø – og veldig pent overalt – men hvor lenge varer det? Nå har mildværet satt inn, så det spørs..

Porselen brygge torsdag kveld 9.des

Det har i hvert fall vært veldig fint å gå gatelangs og se alle juledekorasjonene og alle julelysene pakket inn i hvit snø. Jeg liker jo juledekorasjoner, 20 varmegrader og grønt også jeg da, men jeg må jo innrømme at det har vært fint i Porsgrunn denne uka.

Seilmagerhuset

De nye smitteverntiltakene gjør at andre gjøremål endrer seg. For min del handler det om at møter går over til Teams-møter, men ellers kan jeg ikke klage noe særlig. SATS er fortsatt åpent, restauranter også. Det går an å ha besøk av 10 hjemme – og det holder i hvert fall hjemme hos oss (og de fleste andre jeg kjenner). 2.dagsjuleselskapet går nok dessverre fløyten, og det er trist – men vi holder fortsatt øyner og ører åpne for mulige åpninger. Og foreløpig er det ingen ytterligere reiserestriksjoner….

Rådhuset

Men jeg tenker mye på de som jobber i skoleverket – og ikke minst elevene. Nå runder de snart to år for koronatiltak – med unntak av noen ganske få uker ved oppstarten i august. Stakkars folk! Det hender jeg savner jobben, men da tenker jeg bare på de kjipe korona-tiltakene, så går det over. 
 

Lutefiskmiddag på Osebro torsdag 9.des

Noen hevder nå (som før) at elevene bør ha mere hjemmeskole eller få tidlig juleferie. Men der er jeg enig med barneombudet: Elevene har det best på skolen. Hjemmeskole forsterker forskjellene mellom barn, og noen har det i tillegg skikkelig ille der. Skolen er den arenaen særlig sårbare barn får det beste tilbudet (ja, jeg vet at skolene skal gi dem et tilbud selv om den stenges ned). De såkalte ressurssterke barna klarer seg nesten uansett.

Juletreet på terrassen vår

i dag er det fredag – og to uker til julaften. Mormorungene er på fjellet – og Mannen og jeg skal i juleselskap hos Mellomsøster. Det er alltid stas, selv om det denne gang er ganske stort frafall. Men da kan jo vi friske holde 2-meter`n – hvis det skulle bli nødvendig;)
 

Den fine lyssatte brua ved Bratsberg brygge

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg