Feriehus?

Da jeg for mange år siden begynte å feriere i Kroatia, la jeg merke til alle steinhaugene. Hva skulle all steinen brukes til?

Først la jeg merke til de store, runde steinhaugene og tenkte det kunne være et slags «vind-le» for arbeiderne i olivenlunden. En slags «borg med tak»? Det var i grunnen ganske riktig.

Men det er mange steinhauger – over alt. Jeg måtte jo selvsagt spørre noen – om hva all steinen skulle brukes til (ut over det jeg sjøl kunne se – feks gjerder mm).  Dem jeg spurte, skjønte egentlig ikke spørsmålet mitt.

Steingjerder

Steinene blir nemlig ryddet bort for å kunne plante i det lille jordsmonnet som finnes – for det er steiner overalt.

De er utrolig flinke til å «stable» steinen! Her er en «vegg» som skal gi le for vinden fra havet.

Da er det kjekt at steinene samtidig kan brukes til noe «fornuftig», som hus og gjerder.

Et gammelt gjeterhus

Men tilbake til hyttene. I Supetar nær der vi bor, har en landeier funnet på å bygge hytter (tror jeg de er da) som likner på de gamle steinhusene som ble bygget på markene og i olivenlundene før.

Mongolsk jurt funnet på Wikipedia.

De er heller ikke ulike «jurtene» som bla brukes i Mongolia, i Gobi-ørkenen, og som jeg faktisk har overnattet i sjøl en gang for mange år siden – bare at de er laget av et slags stoff.

De ligger fint til i skråningen, de forrløpig to hyttene som er satt opp.

Har ikke sett noen folk rundt disse «hyttene» enda, men kanskje neste gang?

Hyttene er laget av stein – den hvite Brac-steinen som de er så stolte av her og som er en stor «eksportartikkel».

På det siste bildet i dag har jeg tatt med en stor Brac-stein som har fått hedersplass i den nye havna i Supetar.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg