Feriemodus

Selv om jeg nå har hatt helt fri siden 1.mai, er det først når andre har ferie, at i hvert fall  mitt feriemodus slår inn. På fredag inntok en del av gjengen hytta – og selv om halvparten dro hjem igjen for å jobbe en uke til, er vi fortsatt en god gjeng igjen.

Koser seg med hver sin kopp med nyplukkede jordbær

Jeg skal ikke ljuge på meg at det bare er idyll fra morgen til kveld – særlig ikke når minstemann våknet kl 06 lørdag morgen. En ting er når bare vi er på hytta – men i helga var det jo en gjeng til…..

Billy vil hjelpe til med å pusle

Men i går sov alle til kl 8 – og i dag våknet faktisk ikke minstemann før kl 0930! Så feriemodusen har slått inn hos noen og enhver – håper jeg. 

Jeg er også flink til å få meg litt «aleinetid», og i går tok jeg på meg turskoa og gikk kyststien bort til Trosby, og deretter ut til Havparadiset. Det ble nesten 10 km. Mannen og resten av mormorungegjengen tok koggen, og så hadde vi avtalt å møtes på Havparadiset etter hvert.

Utsikt fra Vardås – det høyeste punktet på turen

Jeg brukte omtrent akkurat to timer, og da jeg kom fram, hadde resten av gjengen akkurat kommet. Jeg hadde pakket ferdig badetøy, håndkle og skift – så da ble det et bad før nydelig fiskesuppe og en øl. 
Vi er veldig glad i sesongåpne Havparadiset og tar turen dit når vi kan. De som driver det har vært så flinke med det de har fått til. 
Og hver onsdag i hele sommer arrangerer de konserter. Først ut er Jørn Hoel – og vi fikk tak i billetter til det. Gleder meg.

Gøy å styre skuta

Ellers studerer jeg «Reopen Europe» sin side, VG`s daglige smitteoppdatering og Kroatia og nå Danmark sine innreise- og transitregler. Det gjelder å følge med, for akkurat nå i månedsskiftet juni-juli er det mye som endrer seg.

Mormor har vist fram alle jordbærstedene

Det jeg tror jeg har funnet ut – og som gjelder også på lørdag – er at verken Kroatia eller   Danmark vil be om vaksinesertifikat eller resultat av tester fordi vi kommer fra Norge som er definert som et grønt land på ECDC sitt smittekart (færre enn 50 smitta pr 100.000 og færre enn 4% som  tester positivt). Heldigvis er også Vestfold og Telemark en grønn region nå – noe som også hjelper på.

Eget bord og barnemeny på Havparadiset

Men det som var litt utgjort var at sist torsdag, da EU presenterer sitt ukentlig smittekart, og jeg hadde gledet meg til å se at/om Kroatia ble grønt, så var det plutselig grått! De landene som ikke har levert inn tall (tidsnok?) blir grå på dette kartet – og det oppdateres kun en gang i uka. Neste oppdatering er derfor ikke før 1.juli – men i følge VG ligger de nå på 26 pr 100.000 og 2,6% som tester positivt, så grønnfargen bør være sikra. Dermed er vi rimelig sikre på at vi slipper karantene når vi kommer hjem etter en liten uke.

En nydelig vannliljer. Fra turen min forbi «beverdammene» for et par dager siden

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg