Høsten?

⊄Eller hva er høst – egentlig? Er ikke det helt avhengig av hvor i landet vi bor – og hvor i verden vi er?

Jeg har ikke sååå mye erfaring fra «verden», men jeg har litt. Dessuten tror man vel at man har erfaring, dersom man har vært en gang eller to – på ulike steder. Jeg har i hvert fall vært på Mallorca, i Spania, på Gran Canaria, i California og i Kroatia – i sept/okt. Alle steder er den såkalte høsten forskjellig.

Noen liker jo «fjellhøst» i Norge – med molter, lyng og fjellbjørk i høstfarger. Andre liker Hellas og Mallorca ved sesongslutt – med gode temperaturer og roligere tider.

Sånn er det også i Kroatia på høsten – og den starter nå mot slutten av september. – Altfor tidlig, spør du meg. Fortsatt er det opp mot 30 grader i lufta (25 på kvelden) og 27 grader i vannet. Det er vel heller ingen overraskelse når jeg sier at høsten – og spesielt september – i Kroatia er best.

Høstplanting for matauk er for lengst i gang.

Men dessverre er det sånn at enkelte barer og restauranter begynner å stenge mot slutten av september. Her i Supetar har jeg pr i dag registrert at en bar har stengt, et hoppeslott i vannet har pakket sammen – og en pizzarestaurant har redusert åpningstid.

Fruktmarkedet nedi gata bugner av lokale varer

Hvorfor stenger de så tidlig når sommeren – i hvert fall værmessig – fortsetter? Jeg har ikke fasiten, men jeg tror at mye skyldes at ansatte på enkelte restauranter og barer kun er ansatte for sommersesongen. Da jobber de 15 timer pr dag – 7 dager i uka – i 6-7 måneder. Da kan de enten legge seg opp litt penger for å klare seg fram til våren – ta seg en lengre ferie eller jobbe litt på fleks skiresorts i Bosnia i vintersesongen.

Restaurant Palute krediteres alltid av meg for å ha åpent hele året.

Jeg har snakket med ganske mange av disse – og alle virker fornøyde. De som har åpent hele året – og det er heldigvis en del i Supetar – er også fornøyde med det – men enkelte av dem jeg har snakket med, kan vel være litt «misunnelige» på dem som jobber på de sesongbaserte restaurantene. Det er fordi deres timelønn er en del høyere enn de som jobber hele året.

Oppdaget en ny frukt i dag, men er usikker på hva det er….

Men det er kanskje helt naturlig?

Olivenene begynner å bli klare for høsting.

Nok om det. Her følger jeg med på tausheten (og det er jo enkelt;) rundt valgsamarbeidet i Porsgrunn og Skien – og Erna Solberg-saken – og er fryktelig spent på hvordan utfallet blir? Men spennende er det!

Still here;)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg