Irritert

I dag fikk jeg lyst til å skrive om en opplevelse med reisebestilling på Finn. Som noen har lagt merke til reiser jeg en del med fly – og innimellom faller jeg for fristelsen til å kjøpe billettene på Finn (for tilsynelatende å spare noen kroner). Der er det mange tilbydere av samme reise – og av og til kan det være lurt også, særlig dersom du uansett må innom flere flyselskap.

Stille før stormen som kom på torsdag

Under pandemien hadde jeg en del negative opplevelser med reiseagenter, fordi jeg erfarte at det tok «vinter og vår» (bokstavelig talt) før de refunderte pengene for avlyste flyreiser, mens med reiser booket direkte med flyselskap ble refundert med en gang. Så da begynte jeg å holde meg til booking direkte på flyselskapets nettside – og heller betale litt mer.

Kirken i Supetar

Men så har jeg falt for fristelsen til å spare noen kroner igjen…. Reisa hit til Split gikk greit (og forhåpentligvis hjem igjen), men så har jeg bestilt en reise til København fra Torp midt i juli, på Finn via et selskap som kaller seg «Travelis». 

Poteter, purre, løk mm i god gang

Forrige uke kom det en mail fra «TravelCenterGroup» (rcg.se) som opplyste at Widerøe hadde endret på vår København-reise i juli. Utreise fredag morgen var blitt kansellert og vi var flyttet til en flight ut fra Torp torsdag kveld. Hjem søndag som før. Mannen og jeg var enige om at det fikk være greit (så slapp vi å stå opp så tidlig;). Men det spesielle i mailen var at jeg måtte ringe deres (travelis(rcg) booking-center? Kunne jeg ikke bare bekrefte at endringen var greit – som svar på mailen? Jeg gjorde begge deler.

Dette er 9 av de 23 tilbyderne på reise t/r København en helg midt i mai

Da jeg ringte det norske nummeret sa jeg hvilken reise det gjaldt og sa at endringen var grei for oss. Men den hyggelige mannen sa at jeg likevel måtte bli satt over til bookingavdelingen deres. Javel? Der var det så lang ventetid at jeg etter hvert la på. 

I mellomtiden hadde jeg sjekket Widerøe-appen min og sett at reisa var endret iht mailen fra reiseagenten, så alt så jo greit ut, der også.

Det er frodig på Brac nå – særlig er de lilla Irisene nydelige.

Så prøvde jeg å bli satt over til bookingavdelingen på nytt i går og kom fram. Da var jeg i utgangspunktet ganske irritert og spurte hvorfor jeg måtte ringe til dem? Holdt det ikke med mail så lenge vi aksepterte endringen? Nei, så den først så hyggelige damen: Vi måtte nemlig få tilsendt en ny reiseplan – og den kostet kr 399 (reisa hadde kostet ca 1.000)! Tenkte jeg det ikke at dette handlet om penger! Da sa jeg at de hadde jo sendt oss ny reiseplan der flightene var bekreftet; trengte jeg virkelig noe mer? Ja, det kan bli tull ved innsjekking, sa damen. – Den sjansen tar jeg, sa jeg – og la på.

Hvit fiskefilet-middag på Vinotoka tirsdag kveld

Så kontaktet jeg Widerøe på chat, oppga referansenummeret, sa vi hadde mottatt en endring og spurte om vi måtte gjøre noe mer? Chat-personen svarte «nei, alt er greit». Så skrev jeg at reiseagenten ville ha betalt av oss for å sende oss ny reiseplan? «Det er feil», svarte chat-personen og «Jeg har sendt deg ny reiseplan nå. God tur».

Fra en rusletur i Supetar tidligere i uka

Så min erfaring er altså: Kjøper du reise via en reiseagent, skal du ha is i magen og passe deg for ikke å bli lurt, dersom det blir endringer eller de ber om noe ekstra. 
Og dessuten er flyselskapenes reiseapper smarte å ha. De «overtar» når bestillinga er gjort.

Hyggelig å få en sånn kaffekopp

Forøvrig nærmer hjemreisedagen min seg med stormskritt. Nå gleder jeg meg til å være hjemme litt. To uker borte fra mormorungene er lenge – og særlig med tanke på at mormor skal være mer borte enn hjemme i mai og juni også.

Kommer til lese ut boka i dag… Vanskelig å stoppe…

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg