Kalima

Det har vært mye kalima disse 4-5 ukene. Noen dager har vært helt ok –  på tross av værmeldinga om «svært usunn luft» eller «verre enn i går» – men noen (som i går og i dag) har vært ganske ille.

Her er utsikten fra Anfistranda og bort mot Patalavaca i går, søndag.

Da har liksom «tåka» ligget tjukk over området og sola har knapt nok syntes.

Her ses ettermiddagssola bak disen

Vi har opplevd kalima flere ganger tidligere år – men verst var det definitivt i 2020, da vi ble sandfaste i 3 dager, fordi flyplassen ble stengt og ingen fly hadde sikt nok verken til å ta av eller lande.

Canariposten varslet om ny kalima – og støvkluten min fra verandabordet er et sikkert tegn.

Jeg har lest om kalima at den inntreffer på Kanariøyene 10-12 ganger pr år. Da et det ikke så rart at vi treffer på den når vi er her  4-5 uker i året. Men denne gang har det vært sånn omtrent 2–3 dager «på» og bare 3-4 dager «av». Noen av de lokale jeg har snakket med her, bekrefter det – og de er skikkelig lei.

 

Her er også litt faktainformasjon om kalima

Ofte når kalimaen inntrer blir det økende vind fra øst (11-12 m/s) og høye temperaturer. Og det stemmer! Både i går og i dag har det blåst noe veldig og vært 27-28 grader varmt – også på kvelden. I natt var det såpass varmt at jeg for første gang valgte å lukke verandadørene og sette på aircondition! Det var også fordi jeg tenkte litt på det sandstøvet rett inn….

Her set du forskjellen på utsikten fra vår leilighet fra lørdag til søndag kveld….

Men bortsett fra at kalima er litt irriterende, går livet sin vante gang for oss ferierende som fra før av er i normalt grei form. Jeg fortsetter i hvert fall med mine turer og trening ute, bading og soling.

Verre er det for fastboende og de som har alvorlige luftveisproblemer….. Det har jeg heldigvis ikke…

God mandag fra Anfi!

Anfistranda lørdag formiddag
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg