Split – har også en «østside»

Jeg har for ikke så lenge siden skrevet en blogg om et besøk til Split. Da gikk jeg innom gamlebyen først – og så bortover den nye strandpromenaden mot vest, og fant bla en kjempefin «beachclub» ytterst ved havet.
Denne gang startet vi med å gå innom bystranda ved havneterminalen, som da ligger mot øst.

Bystranda i Split

Jeg har vært der en gang før for noen år siden. Da slo det meg hvor slitent det var i det området – som egentlig må ha vært et fint sted. Mest sannsynlig stammer det strandområdet fra kommunisttida, der det ble tilrettelagt for at allmennheten skulle få mulighet til å bade. «Folkebadtanken», kanskje?

Mye folk

Da vi var der i går, var det veldig mye folk som solte seg, badet og trente. Det var mange barer, kafeer og restauranter som var åpne og med fullt av folk.

Fint i ytterkanten mot havet, syns jeg. Brac ligger på andre sida av fjorden.

Vi badet, vi også – før vi tok turen videre. Hovedmålet mitt for dagen var nemlig todelt: 1. Gå innom «A1», internettleverandøren, for å stoppe abonnementet i vinterperioden og 2. Se om jeg kunne finne meg en sykkel.

Begge oppdrag ble utført.

På vei bortover Rivan i Split

Så hadde jeg tenkt å vise Mannen det fine strandområdet jeg hadde funnet på vestsida av byen, men på vei bortover dit – mens vi satt og spiste lunsj – kom det noen kraftige regnbyger. Vi ble derfor sittende der mye lengre enn planlagt.

Det lå en kjempestor cruisebåt i havna i Split. Jadrolinja-ferjene ble små i forhold.

Men vi rakk en liten tur bort dit (jeg hadde tross alt fått meg en sykkel) før vi tok ferja hjem kl 18.

Teateret i Split

Og på øya vår hadde det selvsagt ikke kommet et regndrypp hele dagen – noe som betydde at vi nok en gang kunne nyte en herlig solnedgang fra terrassen.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg