Vel blåst

Jula 2021 må sies å være over. For egen del tror jeg den må ha vært den mest avslappende og fine jula jeg har hatt på lenge. Tror kanskje det er fordi jeg har senka mitt eget ambisjonsnivå – som har handlet om at alt skal være perfekt og planlegges til den minste detalj.
 

Julaften

Denne jula har jeg prøvd å senke skuldrene mer – og klart det. Tror likevel de rundt meg også har hatt det fint.

Svigerfar på 90 år var den første gjesten som kom.

Julekvelden ble gjennomført med 8 til bords – hvorav de to minste fikk gå litt til og fra. Det funket fint. Det er tross alt ikke maten som er det viktigste for to smårollinger på julaften. 

Gøy med jul, altså. Pakkene må under treet.

Ribba ble helt grei – til tross for at svoren ikke blåste seg opp noe særlig. Medisterkakene, pølsene og den hjemmelagde surkålen smakte godt. – Sausen også, og det er jeg veldig godt fornøyd med. Så var det hjemmelaget riskrem og blendermosa jordbær – og til slutt kaker. Alle ble mette og fornøyde, så det ut til.

Ny dokke med tilbehør

1.dag hadde vi ikke planlagt noen ting, så vi bestemte oss for å dra på sommerhytta. Det fant vi ut kunne være litt lurt, siden vi hadde avtalt at størsteparten av familien-gjengen på min side, skulle ha en samling der 2.dag. Da kunne vi forberede litt til det.

Helt nydelig på Ivarsand 1. og 2.juledag

Siden vi ikke har vedfyr på hytta, tar det litt tid å varme den opp – særlig når det er 7-8 kuldegrader ute. Så vi fikk vel ikke god varme før på kvelden – men da holder den seg.

Jeg hang opp ei lita julestjerne i vinduet

Men så fint det var der! Det er et fantastisk lys på denne tida av året – og jeg blir aldri lei av verken solnedganger eller soloppganger.

Levende lys gir også varme.

Og i formiddag kom hele gjengen ut på Ivarsand – dvs vi manglet noen, men sånn vil det alltid være. Vi var uansett for mange til å kunne samles inne. 
 

Fint å kunne samles her – på en så nydelig dag.

Vi hadde fyrt på bålpanna, kokt kaffe og kakao, hadde med julekaker og andre kaker – og grilla både pølser og annet snadder. Kos! Og så uformelt, ukomplisert og deilig – for alle.

Her er gjengen -store og små

Dessverre måtte vi dra hjem i kveld – men dette blir heller ikke siste gang vi er på sommerhytta en vinternatt. Bare ved å reise ut der og prøve, har hytta fått flere bruksmuligheter enn vi før har tenkt at den hadde. Fint, det.
 

Er det ikke vakkert?
Fornøyd
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg